Japan Suicide ‎– Santa Sangre (Unknown Pleasures Records)

Erik Vandamme    9 februari 2018

Als jonge band grasduinen uit het verleden, en daar zonder problemen mee wegkomen? We zien het niet iedereen doen. Japan Suicide ontstond in 2010 en steekt zijn voorliefde voor de typische jaren '80 postpunk niet onder stoelen of banken. In verlengde van bands als Joy Divison, The Cure , Jesus and Mary Chain tot Depeche Mode brengt Japan Suicide een gloednieuwe schijf op de markt. Santa Sangre zal vooral de typische postpunk liefhebber het meest over de streep trekken. Er is echter ook iets meer aan de hand.

Opener Santa Sangre kunnen we alvast onder de categorie pure postpunk onderverdelen. Soms zijn er referenties naar het geluid van bijvoorbeeld The Cure zoals bij Blow Away en Thus Bad Begins. Waar de vocale inbreng zelfs de stem van Robert Smith akelig dicht benadert. Knipogen naar eerder shoegaze vinden we ook meerdere keren terug. Bij Fate vinden we invloeden van bijvoorbeeld Simple Minds uit hun begin periode terug. En zo kunnen we nog even doorgaan.  Nee, de jaren '80 zijn dus nooit veraf bij Japan Suicide.

En toch is er ook een zekere zin voor experimenteren met de geluiden uit die tijd merkbaar op deze schijf. Een plat kopie van de jaren '80 is deze plaat dus zeker en vast niet geworden. Subtiel horen we zelfs klanken terug die ervoor zorgen dat het lijkt alsof deze band postpunk opnieuw heruitvind. Meer nog. Het is eigenlijk de rode draad doorheen het geheel op Santa Sangre. En dat is misschien nog wel de voornaamste reden waarom ook wij uiteindelijk vallen voor een band als Japan Suicide. Dat voortdurend schipperen tussen pure postpunk en aanverwanten met improviseren tot experimenteel durven uitpakken merken we ook bij songs als Fats, Lost Daughter tot afsluiter Carcosa. Eén voor één songs waarop de gothic/post punk sfeer dus naar voor wordt gebracht, zonder gedateerd te gaan klinken.

De doorsnee postpunk liefhebber, die dweept met bands als the Cure, Jesus and Mary chain, Simple Minds, Joy Division tot Depeche Mode zal zich in Santa Sangre zeker kunnen vinden. Japan suicide doet echter zijn uiterste best om die jaren '80 niet zomaar lukraak te kopiëren, waarvoor we alleen maar waardering kunnen opbrengen. Door shoegaze en postpunk elementen te vermengen met subtiel durven experimenteren daarmee. Verlegt de band daardoor een grens binnen de typische jaren '80 opleving die van tijd tot tijd de kop opsteekt. En dat is wellicht de voornaamste reden waarom ook wij, als postpunk liefhebbers van de oudere generatie die zijn mee geëvolueerd met hun tijd, nog het meest over de streep worden getrokken. Nu u nog!

1. Santa Sangre
  2. Circle
  3. Dealer