Valborg – Zentrum (Prophecy Productions)

Koen Asaert    5 mei 2019

Via het Duitste kwaliteitslabel Prophecy Productions kreeg ik “Zentrum” van Valborg binnen. Tot mijn eigen schande moet ik toegeven dat ik nog nooit van Valborg gehoord had. Hoewel deze band toch al wat albums heeft uitgebracht. het eenvoudige maar sterke cover artwork en het feit dat een label als Prophecy in deze band gelooft, zorgden wel dat mijn verwachtingen bij deze voor mij onbekende band hooggespannen waren.

Rote Augen klinkt als een opgefokte versie van Goethes Erben. Dit is Neue Deutsche Todeskunst op speed. Er zit ook een harsh industrial kantje aan, maar dan zonder keyboards. Alphakomet kun je beschrijven als de deathmetal van de avantgarde muziek, overheerst door stampende drums en bezwerende gitaren. Dit is geen muziek om bij weg te dromen maar om bij weg te nachtmerrieën. Hypnotisch en erg beangstigend. Anomalie start als stevige doomrock. Het roepend declameren van ‘Kein Warum’, doet wat denken aan Das Ich. Aan deze kokend soep worden dan nog brokjes Rammstein en andere Neue Deutsche Härte toegevoegd. Anomalie trekt je mee in een neerwaartse spiraal richting de onderwereld.

Nahtod  is nog rockiger en tekstueel erg minimalistisch en repetitief. Maar daardoor komen de woorden des te harder aan. In Ultragrab hoor ik doom, sludge en postmetal , maar wel op een erg originele wijze gebracht. Ultragrab is helaas slechts een korte trip. Met Nonnenstern vangt een nieuwe trip aan, op dunne kronkelende paden langs diepe duistere moerassen. Dwaallichtjes in de verte dansen bezeten op de donkere muziek.

Kreuzer is een nummer dat liefhebbers van brutale doomy deathmetal wel zullen appreciëren. De duistere song wordt nog zwarter geverfd met streepjes black metal. Schwerter der Zeit is hysterische blackened doom, een lust voor het oor van de liefhebber en een kwelling voor vele anderen. Vakuum is een ritualistische dromenjacht door bizarre landschappen. Erg spannend, meeslepend en ook beangstigend.

De muziek van Valborg is op zijn minst experimenteel te noemen. Het platenlabel spreekt van gesofisticeerd primitivisme. “Zentrum” spreekt inderdaad primitieve gevoelens en instincten aan zoals angst, spanning, begeerte,... en is stilistisch een duistere cocktail van post-, doom- death-, sludge- en blackmetal, afgekruid met een snuifje Neu Deutsche Härte.

Zentrum” is beschikbaar als Digisleeve CD en LP (zwart en beperkte oplage wit vinyl). Terzelfdertijd geven Lupus Lounge / Prophecy ProductionsValborgs volledige album discography opnieuw uit (tot “Romantik”) als afzonderlijke Digipak CDs met nieuw artwork en in een limited, numbered box set getiteld “Urknall”, welke ook vroege demo’s , twee bijkomende cd’s en een 64 bladzijden tellend booklet bevat. Bestellen kan o.a. via volgende link:

Facebook