She Past Away - Disko Anksiyete (Fabrika Records)

Koen Asaert    3 juni 2019

Het is bijna vier jaar geleden sinds de release van het tweede album van de band "Narin Yalnızlık". Sindsdien heeft het Turkse duo zichzelf gevestigd als een van de meest invloedrijke en succesvolle genrebepalende acts ter wereld. Ze hebben al talloze optredens over de hele wereld gegeven en trakteren nu het publiek op een prachtig donker nieuw album "Disko Anksiyete" - Disco Angst. Ze experimenteren met een oud-nieuwe esthetiek van synth-muziek in hun kerngitaarwerk. "Disko Anksiyete" sleept de band naar een sombere maar tevens doordringender stemming dan normaal,. Op dit album bespotten ze modernistische angsten en twijfels in hun iconische, door de jaren '80 beïnvloed geluid met liedjes over angst, wanhoop en dilemma's op de dansvloer.

Bosluk (Intro) wordt gekenmerkt door een heel typische jaren 80 synthesizer-sound. Bosluk zou ‘tussenruimte’ betekenen. En het klinkt inderdaad als iets dat in een benepen tussenruimte kan gemaakt zijn. Durdu Dunya vertaalt zich volgens mijn vertaalprogramma als ‘gestopte wereld’. De wereld mag dan gestopt zijn, je ledematen zullen dit zeker niet doen wanneer ze deze donkere discotonen horen. Disko Anksiyete gaat in dezelfde aanstekelijk trant verder. Dit is duistere darkwave disco van het soort dat alle gothics op de dansvloer krijgt. Bij Izole – ‘Isolerend’- vermoeden we dat dit inhoudelijk sterk aanleunt bij “isolation” van Joy Division. Ook muzikaal is er een zekere verwantschap met Joy Division, maar meer nog met Sisters Of Mercy.

La Maldad is de eerste Spaanse song van het duo en vertaalt zich als de duivel, het kwaad, demon, venijnigjeid, doortraptheid en andere kwalijke kenmerken. Doruk Öztürkcan spant hier met zijn keyboards en drummachine een stevig koord waarover de gitaar van Volkan Caner sierlijk danst. Renksiz, wat kleurloos betekent is allerminst een kleurloos nummer. Toverachtige vocalen zetten danspasjes op bezwerende beats en indringende synthlijnen. Sonbahar - ‘vallen’- is dromerige dansbare darkwave dat een beetje doet denken aan Clan Of Xymox.

Girdap betekent ‘kolken’ en is eerder een ingetogen dan een echt kolkend nummer. Al brengt het zeker geen rust voor je voeten, want ook dit is hypnotiserend dansbaar. Jukseliyor Deniz begint als synthpop à la OMD, gelukkig valt de gitaar in waardoor de sound samen met de betoverende stem van Volkan Caner omgesmeed wordt tot darkwave van zeer hoge kwaliteit. Agit tenslotte, drappeert een vloeiend postpunk gitaargeluid –tapijt over een donkere kille synth-vloer. Volkan Caner blinkt naast zijn gitaarwerk ook uit in het produceren van prachtige licht-echoënde vocalen.

Het album biedt 10 nummers met goed gemaakte synth-lijnen, hypnotiserende licht- echoënde zang en vloeibare gitaarmelodieën. Ook al zingt men in het Turks, toch hoef je geen polyglot te zijn om de zang van Volkan Caner betoverend mooi te vinden. Op korte tijd heeft She Past Away een cultstatus opgebouwd binnen de wave-gothic-electro scène en die status wordt met "Disko Anksiyete" alleen maar bevestigd. Kortom, dit is een aanrader.

"Disko Anksiyete" zal op 14 juli 2019 beschikbaar zijn via Fabrika Records op standaard zwart vinyl en als handgenummerde gelimiteerde editie van 1000 exemplaren op helder rood en helder violet vinyl, evenals op CD & digitale formaten .

Website / Facebook