KOMPROMAT - Traum Und Existenz (Citizen Records/ Clivage Music)

Koen Asaert    18 juni 2019

Achter de mysterieuze naam Kompromat verschuilen zich de electrogrootmeester Vitalic (Pascal Arbez-Nicolas) en Rebeka Warrior (aka Reby Combat) van het electropunkcombo Sexy Sushi. Het Franse electro-avantgarde duo heeft zich laten inspireren door de oude Berlijnse techno sound met als resultaat een geluid dat zich volgens de promopraat in het midden bevindt tussen Einstürtzende Neubauten en Crash Course In Science. Kompromat speelt deze zomer o.a. op  zondag 14 juli op het Dour Festival.

In Possession doen de synthklanken mij aaanvankelijk denken aan orgel in een kathedraal met gevolg dat er een soort heilige sfeer over het nummer hangt tot de zware beats invallen. Het spreekkoortje met kinderstemmen geeft dit nummer extra cachet Hoe dan ook blijft een verheven atmosfeer present in het nummer. Titelsong Traum Und Existenz begint rechttoe rechtaan met een metalige electro-/technobeat. Ondanks dat behoudt het nummer een zekere underground feel. Bovendien ben ik ten zeerste gecharmeer door het Duits met sterk Frans accent van Rebeka Warrior. Niemand serveert een frisse elecropopsong met een bepaald jaren 80 gevoel. Niemand is erg catchy en kan zowel hoog scoren op de radio als in de dark disco’s in Duitsland. We vergeven graag de foutjes tegen de Duitse taal, want deze song is edelmetaal.

De mon âme à ton âme is zoals de titel doet vermoeden, hoofdzakelijk in het Frans gezongen. Het blijkt een zwevend, zweterig, bezwerend, modern synthpopnummer, dat niet zozeer voor de dansvloer geschikt is, maar wel een aangenaam luistermoment oplevert. Die tausende Herbst is een minimal electronummer dat ideaal is om blootsvoets op het mos van het bos te dansen onder de vallende bladeren Einfach da sein blijkt een geslaagde minimalistische poppy electrotrack van een hoog oorwormgehalte.

Le goût des cendres begint met klokkengeluid en biedt een trage dark electrosound, alsof de beats zich bewegen in slow-motion en vervolgens aan normale snelheid achterstevoren worden afgespeeld zodat je in een lagzame trance gevoerd wordt op een reis naar een duister hiernamaals. Kortom, een bijzonder geslaagd experimenteel nummer. Auf Immer Und Ewig klinkt een stuk commerciëler en klaar voor de playlist van een Tomorrowland DJ. Het nummer is alleszins veel eigenzinniger en artistieker dan dat waarmee Dimitri Vegas en andere Like Mikes onze oren teisteren. Das Konterfei wordt gekenmerkt door spreekgezang als een kinderrijmpje en kan perfect dienen als soundtrack voor een experimentele en donkere film. Als bonus krig je er ook nog een andere versie van Das Konterfei. Deze Vacarme Rework van Konterfei is mysterieus en sprookjesachtig met klassiek-aandoende strijkersklanken. Een echt pareltje.

Coclusie:
Kompromat levert met “Traum Und Existenz” een gevarieerd, intelligent en vaak nogal minimalistisch electro-meesterwerk, dat een divers publiek kan aanspreken. Een aanrader.

Facebook