Cactusfestival 2019 dag 3- Brugge, Minnewaterpark - (07/07/2019)

Koen Asaert    11 juli 2019

Dag 3 van het Cactusfestival en ik heb nog altijd geen cactus gespot. Wel verwacht ik me aan een dagje van al dan niet stekelige muziek. De rust in het beminnelijke Minnewaterpark wordt ditmaal verstoord door Aldous Harding, Mono, Parquet Courts, Neneh Cherry, Band Of Horses, Trixie Whitley en dEUS.

Aldous Harding

Van ver hoor ik de dromerige klanken van Aldous Harding. Aldous Harding speelt een soort van introverte dommelpop: heel mooie poprock, maar zo zoet en rustig dat je erbij dreigt in te dommelen.

Mono

Het Japanse Mono neemt ons mee op een ritualistische hypnotiserende post-rock trip, die nu eens langzaam en dan wat rapper gaat, zonder de trappers te verliezen. Mono bakt een sonische taart met meerdere geluidslagen met als ingrediênten bas, gitaren, drums en occasionele keyboards.  De muziek is meestal instrumentaal, maar wanneer bassiste zingt, is het alsof er een engel neerdaalt op aarde.  De band sleept je mee op een intergalactische reis door meteorietenvelden en slokt je op in een zwart gat. Je wordt er stoned van zonder dat je daarvoor drugs hoeft te pakken. Mono weeft een aangenaam aanvoelende geluidstapijt uit ruwe garen.

Parquet Courts

Parquet Courts weeft geen geluidstapijt, maar legt sterk ritmisch rockparket. De band speelt punky rock, waarbij het hemd van bassist niet de enige surfinvloed is .Je zou het ook college rock kunnen noemen, al is het wel al enige jarengeleden dat de leden op de schoolbanken zaten. Parquet Courts brengt  niets vernieuwend, maar doet het wel met een dusdanig enthousiasme. Ook hier kunnen we bij gelegenheid spreken van een muzikale trip. Maar dan één waarbij je met de voeten op aarde blijft, alsof je met je schoenen aan het parket genageld bent. Dit was een meer dan degelijk optreden.

Neneh Cherry

Neneh Cherry staat dertig jaar  op de planken en weet te verrassen met .... mooie harpklanken. Haar begeleidingsband telt 3 jonge muzikanten waaronder een harpiste. Achteraan bevinden zich twee oudere dj’s waarvan er één regelmatig de tweede stem voor zijn rekening neemt. Neneh Cherry zingt soul en r'n'b  met een mooie betoverende stem. Ze pakt reeds vroeg uit met de hit "Woman" Ze  preekt "compassion and love" maar ook "positive anger". Cherry oogde ontspannen en bleef dat ook ondanks wat technische problemen. Toen het geluid volledig stilviel  bood iemand uit de voorste rijen haar kersen aan, die ze met plezier deelde met de rest van de band. Vervolgens komen o.a. ook de hits "7 seconds" en "Manchild" aan bod. Naar het einde toe vervoegt ook. Mangrove, een steelbandduo uit Londen de begeleidingsband en zorgt voor bijkomende caraïbische vibes. Afsluiten doet Cherry met het old-school "Gigolo". Al bij al, toch een mooi optreden en een aangename kennismaking ook met het recenter werk van Neneh Cherry.

Band Of Horses

Band Of Horses geven er een lap op.  Ze spelen Americana en rootsrock. Je kunt niet zeggen dat ze hun best niet doen, maar mij persoonlijk doet het weinig. Ik denk dat men dergelijke bands, die boven de middelmaat scoren, niet per sé uit het buitenland moet halen. Talent genoeg in België. Maar er zijn zeker mensen die dit een ijzersterk optreden vonden. Band of Horses is een band die goed is binnen het genre. Alleen kan het genre me moeilijk boeien.

Trixie Whitley

Met Trixie Whitley kregen we nog een dame met een betoverende stem. De Gents-New Yorkse was vrijdag overgevlogen voor een speciaal weekendje Brugge. Ondanks het groot podium wist ze een sfeer van intimiteit te creëren. Gekleed in een zwart-blauw pakje betoverde ze als een goede toverfee haar publiek. Ze bracht een straffe set  waarbij de nummers van "Lacuna" centraal stonden zoals "Long time coming", "Touch", "Heartbeat", "May Cannan" en "Fishing For Stars". Toch was er ook plaats voor enkele oudere nummers: "Closer" uit ‘Porta Bohemia, het prachtige "I’d Rather Go Blind" en het intense "Breathe You In My Dreams" uit ‘Fourth Corner’.

dEUS

dEUS is God. Zeker in Vlaanderen. De band kan dan ook niet veel verkeerd doen. En aan hun optreden was er niks verkeerd. Integendeel. Ook al beperkte dEUS zich tot de nummers van het album 'The Ideal Crash', het deed dit met passie, vakmanschap en vrolijkheid. Vergeten we ook niet welke pareltjes  zich op dit album bevinden. Zoals "Sister Dew", "The Ideal Crash", "Instant Street" en "Everdybody's Weird". Even wennen, maar eigenlijk een bonus waren de kilt van Tom Barman en de dansers op het podium. Na de songs van 'The Ideal Crash"  bracht dEUS nog "Quatre Mains", het frivole "Fell Of The Floor, Man" en het wondermooie "Roses"
Helaas moest de band na 80 minuten stoppen met spelen, hoewel ze duidelijk nog zin hadden om langer te spelen. Dit was, zoals verwacht, een prachtig optreden.