Lacrimosa - Zeitreise (Hall Of Sermon/ Suburban)

Koen Asaert    27 juli 2019

Lacrimosa bestaat 30 jaar en lanceert “Zeitreise”, een compilatie van songs van in het relatief verre verleden tot in de nabije toekomst van hun carrière. Mastermind Tilo Wolff merkte de afgelopen jaren dat een niet onaanzienlijk deel van het publiek moeite heeft om het hele werk te begrijpen met zijn meer dan 100 composities - wat natuurlijk meer dan begrijpelijk is! Daarom voelde hij de behoefte om een ​​compacte reis door de geschiedenis van Lacrimosa aan te bieden. En daarom moet de titel “Zeitreise” ook letterlijk worden genomen, want naast het zicht op de muzikale geschiedenis met favorieten van zowelde fans als de band (evenals speciale versies van sommige nummers) biedt deze dubbelaar ook 2 volledig nieuwe songs.

Lacrimosa speelt op zaterdag 10 augustus 2019 op het M’era Luna Festival te Hildesheim (D).

“Zeitreise” begint sterk met één van de publieksfavorieten Ich bin der brennende Komet dat in 1996 gepubliceerd werdt op de maxi cd “Stolzes Herz”. Deze mengeling van rock en neoklassiek, gekenmerkt door de typische baslijn, sterke dubbele gitaarpartijen, de scherpe doch melancholische stem van Tilo Wolff en ondersteuning van een symfonisch orkest , is een iconische klassieker van Lacrimosa. Op Lichtgestalt uit het gelijknamig album uit 2005 horen we veel tempowisselingen, een rijke orkestratie en schitterend gevarieerd stemgebruik van Tilo Wolff. Ook dit is intussen een klassieker geworden. Bresso, uit het album “Einsamkeit” is een minder gekend stuk, maar wellicht wel één van de favorieten van de band zelf. De song is slechts opgebouwd uit stem, piano en viool en ademt donkerromantiek, liefdesverdriet en eenzaamheid uit.

Het relatief recente Nach dem Sturm uit “Testimonium” (2017) sluit goed aan bij Bresso qua sfeer en stijl, al worden er hier meer instrumenten ingezet. De song gaat over liefde en er zijn voor elkaar. Not every pain hurts uit het album “Stille” dat volledig wordt gezongen door Anne Nurmi is een langzame symfonische gothic rock song. Die Unbekannte Farbe, dat begint met een eenzame piano en de stem van Tilo Wolff, bouwt langzaam op naar een climax wanneer ook bas, gitaar, keyboards en drums worden toegevoegd. De song komt uit het album “Hoffnung” uit 2015 en is doordrenkt van donker romantiek maar ook van hoop.

Der Morgen Danach (Metus Version), de hit uit Fassade” (2001) is een persoonlijke favoriet en steunt op een wondermooie fluitmelodie dat kracht wordt bijgezet door bas, drums en keyboards en ademt verliefdheid, melancholie, verdriet en verlies uit. Irgendein Arsch ist immmer unterwegs , de opener uit het in 2012 uitgegeven “Revolution” album, begint als een lichtvoetige pianoballade en ontwikkelt zich tot een bombastisch symfonische rocksong getuigt van zowel humor als kwaadheid en tristesse. Alleine zu Zweit, de überhit van Lacrimosa uit het uiterst sterke album “Elodia” (1999) is een neoklassiek symfonische rockduet tussen Tilo Wollf en Anne Nurmi.

Satura, een door angst, verlies en verdriet gekwelde trage song die door viool en, piano een erg klassiek karakter heeft stamt uit het gelijknamige derde album. My Pain vormt een sterk contrast met het vorige nummer omdat het meteen heel hard en rockig opent om daarna te evolueren naar iets dat zelfs een beetje op female fronted symphonic metal lijkt. Een sterken moderne maar ietwat aparte song van Lacrimosa. Keine Schatten Mehr uit “Hoffnung” (2015)met muziekdoosmelodietje, speelse piano en industrieel aandoende percussie, is een kort maar krachtig staaltje van symfonische gothic rock. Stolzes Herz mag gerust een klassieker genoemd worden en is een veelzijdig pareltje van donkerromantisch existentialisme.

Durch Nacht und Flut (Spanish Version) is een pareltje van Duitse poëzie en een grote hit van Lacrimosa uit 2002. Deze Spanish version verschilt met het origineel door invoeging van een Spaanstalige passage, wat even wennen is als je het origineel gewoon bent. Seele In Not (Urversion), een Neue Deutsche Todeskunst-klassieker, stamt uit de begindagen van Lacrimosa en bestaat uit louter keyboards en de stem van Tilo Wolff. Toch klinkt het heel orkestraal. Der leise Tod uit “Testimonium” (2017) sluit hier goed bij aan en is letterlijk orkestraal.

Copycat is de hit van Lacrimosa uit 1995 uit het “Inferno” album, die ook het metalpubliek veroverde, waarop Tilo Wolff met extra hese stem zingt en Anne Nurmi het simpele catchy refrein voor haar rekening neemt. Thunder and Lightning uit “Hoffnung” is moderne sprookjesmetal, uitsluitend gezongen door Anne Nurmi. Ich verlasse heut’ Dein Herz uit het prachtige “Elodia” album blijkt een aangrijpende traditionele Lacrimosa-song waarin de gitaren en klavier een sterke rol spelen.

Feuer doet wat denken aan de filmmuziek van Danny Elfman, maar dan met drums, gitaren en bas aan toegevoegd. De toevoeging van een kinderkoortje is ook uiterst charmant. De tekst en vocalen daarentegen zorgen voor een ruwe rand. Het geniale Alles Lüge uit de beginjaren van Lacrimosa, is een nummer dat op een optreden van Lacrimosa niet mag ontbreken. Schakal (Single Version) stamt uit 1994, maar heeft zo’n sterk geluid dat het ook anno 2019 overeind blijft als een dijk van een song.

Lass die Nacht nicht über mich fallen – Reprise is een licht herwerkte versie van het origineel dat uit “Testimonium” stamt en op zich al een wondermooie, neoklassieke tranenvloeier is. Drei Sekunden is een nieuwe song waarin Tilo Wolff de vocals op zich neemt en begeleid wordt door gitaar, bas, keyboards en drums. Deze pakkende song draagt een typische Lacrimosa-stempel en zou wel eens als single uitgebracht kunnen worden. Im Schatten der Sonne blijkt nog een nieuwe song die op hun toekomstig album zal verschijnen, en gevoeliger en introverter dan Drei Sekunden in het eerste gedeelte van de song want in het tweede deel gaat het er erg energiek en zowaar opgewekt aan toe

Conclusie
“Zeitreise” is een uiterst interessante compilatie van essentiële Lacrimosa-nummers. Dit is een aanrader voor zowel diegenen voor wie dit een eerste kennismaking met Lacrimosa is, als voor diegenen die reeds fan zijn en nog niet alle essentiële nummers van Lacrimosa in hun verzameling hebben. Zelfs voor verstokt fans kan “Zeitreise” door de aanwezigheid van nieuwe nummers en het mooie booklet een hebbeding zijn.

1. Ich Bin Der Brennende Komet
2. Lichtgestalt
3. Bresso