Disillusion – Liberation (Prophecy Productions)

Koen Asaert    4 september 2019

Disillusion is een van oorsprong progressief gerichte melodic death metal band uit Duitsland, die zijn horizonten op progressive paden wil verruimen en ook vaak vergeleken wordt met Opeth.

In Waking Hours is een magistrale intro waarbij je het gevoel krijgt je in een ijzig winterlandschap te bevinden. Wintertide sluit hierop aan en blijkt een mooi lang uitgesponnen episch progressief metal nummer met meestal ruw gerande cleane vocals en slechts sporadisch een grunt. Veel brutaler gaat het aan toe op de melodic metal parel The Great Unknown. De wind over het ijzig winterlandschap waait nu aan stormkracht. A Shimmer In The Darkest Sea zou niet misstaan in een serie zoals ‘Vikings’ met zijn licht mysterieus sfeertje, ontzag voor de natuur en pakkende zang. Kortom, een progressief meesterwerkje.

The Liberation lijkt aanvankelijk een rechttoe rechtaan metalnummer waarin de ruwe zang scherp contrasteert met de zwierige bombastische muziek, maar evolueert dan tot een progrockjuweeltje dat zelfs een beetje doet denken aan Pink Floyd. Time To Let Go is een degelijk gesmeede gebalde progmetal song. The Mountain bewijst zich als een prachtige emotionele progcompositie.

"Liberation" is het bevrijdende progmetal meesterwerk van Disillusion. Een intensief schrijf- en opnameproces van bijna twee jaar ging aan het album vooraf, en dat hoor je er ook aan. Met deathmetal heeft het resultaat nog weinig te maken. In plaats daarvan krijgen we een gevarieerd progressief getint metalschijfje, dat het beluisteren meer dan waard is.

The Liberation werd gemasterd door Jens Bogren (In Flames, etc.) en is beschikbaar als Digipak CD, gatefold 2LP, alsook als een 60 bladzijden tellende 2CD book edition (hardcover, 18x18cm) met uitgebreide artwork en audiocommentaar van mastermind Andy Schmidt. Bestellen kan via deze link.

Website / Facebook