Species & Specimens ALK-A-LINE Release Party - Le Scénario, Brussel, 5/10/2019

Van Muylem    6 oktober 2019

Wie de review reeds heeft gelezen en wie het interview las wist dat dit een niet te missen momentum zou zijn! Onze electro witches maakten er een feestje van en mochten daarbij rekenen op talrijke gasten. Wij genoten van hun korte, maar krachtige set!

Via een smalle doorgang geraakten we tot bij het achterzaaltje die veel weg had van een retro disco party met een new wave tintje! De zaal was reeds volgelopen toen ik aankwam en dat beloofde veel goeds!

Zonder veel poeha, zelfs zonder aankondiging en zonder veel show: gewoon plug in and play zo begon ons duo er aan. een bommetje droppen met hun singel: Homo Sapiens. Beuken met beats en een stevig ritme: van bij het begin was het feesten geblazen. Boom Boom en Alkaline volgden daarop. Voor ik het goed en wel leek te beseffen waren we dus reeds drie nummers ver. Ondanks wat tegengesputter van de PC die voor het extra geluid moest zorgen verliep het vlot, snel en vurig. Laurence speelt basgitaar en weet naast Sandra de show te stelen. Hun samenzang zorgt voor de nodige energie. Secret Agent wurmt er zich eventussen, met Human en Dogs keren ze terug naar het feestje! Dankzij de vibrafoon weet Sandra zowaar een heuse solo uit haar mouwen te schudden en steelt ze eens temeer de show! Ik moet toch even kwijt dat de boodschap van dit nummer hiebrij duidelijker naar voren komt en net iets dreigender klinkt dan op hun excellente schijf! Met Scélérats mag de eerstegast het ronde en vrij smalle podium te bestijgen: Jacques Duvall! Je merkt hierbij ook wel dat ze een thuismatch spelen. Hun fans genieten ervan en dat laten ze ook duidelijk blijken. Tijd ook voor een cover van B52's: Planet Claire. Deze versie brengen ze vlotjes in het Frans, waarbij het dak er van af gaat! Ross Demon is de volgende die het podium mag bestijgen. Normaliter schreeuwt hij de pannen van de daken met zijn groep Length of Time: hier mag hij het anders aanpakken en klinkt het geheel eerder genre drum'n bass, trip hop, dub-step, ... al mag hij naar het einde toe ook wat vocaal uithalen. Black Queen komt ook live helemaal tot zijn recht en weet ons allen in te palmen. De beats hadden overigens gerust wat luider uit de boxen mogen knallen. Dark Energy moeten ze brengen zonder de zieke Peter Slabbynck.Het is wat aanpassen en het neemt toch wat tijd in beslag eer ik er aan kan wennen, maar naar het einde toe weten ze me toch nog te overtuigen dat het ook zonder hem kan (al blijf ik zijn inbreng missen). Ich Weiss is hun afsluiter meer drum'n bass en een vleugje new wave waarbij de beats lekker knallen. Het klinkt opzwepend en ook een beetje grappig: voor de fans is het genieten tot de laatste noot!

Hier had het moeten eindigen (heb hun playlist erbij genomen), maar het publiek vroeg om meer en kreeg ook meer. Ze brengen een Franstalig nummer waarbij de zinsnede: Je collectionne les hommes! blijft hangen! Echt afsluiten doen ze met de hername van hun singel Homo Sapiens waardoor de cirkel rond is en DJ Hatecraft de fuif kan inzetten!

Iedereen heeft genoten en ik hoop ze zeker nog is live aan het werk te zien!

Eén vernietigende voetnoot hoort er echter bij: een pak mensen heeft de hele tijd in deze afsgesloten ruimte staan roken, waabrij niemand ingreep. Een rookverbod voor concertzalen is nu net de reden waarom ik opnieuw naar cocnerten ben blijven gaan. Het feit dat er hier een gedoogbeleid heerst is een reden voor mij om nooit meer naar die locatie terug te keren. Deze voetnoot staat echter compleet lost van bovenstaande en uitstekend concert!

cd review

interview