Crystal Viper - Tales of Fire and Ice (AFM / Suburban / Bertus)

Koen Asaert    27 oktober 2019

Crystal Viper is een Poolse female fronted heavy metal band, opgericht in 2003 door de zangeres, gitariste en componiste, Marta Gabriel. Hoewel de band vaak wordt bestempeld als een NWOTHM act (new wave of traditional heavy metal), bevat hun nieuwe album, "Tales Of Fire And Ice", een ietwat andere aanpak. De nieuwe nummers zijn intenser, heavier, maar bovenal meer melodieus. We zouden zelfs van dark power metal kunnen spreken.

Het album telt 10 tracks en zowel de CD- als de LP versie zullen zullen een exclusieve verschillende bonus track bevatten.

De titel van het album referreert naar de songteksten die geïnspireerd zijn door legendes, mysterieuze verhalen en de geheimen van de wereld, zoals de Bermudia Driehoek, het Dyatlov Pas incident, ontvoering door ruimtewezens of de subglaciale spookbergen van het Noordpoolgebied. Arctica.

Na de regenachtige en trieste intro Prelude, schiet het album met het stevige Still Alive uit de startblokken. Het is eigenlijk een lied over de Bermuda-driehoek, maar de woorden hebben een diepere betekenis: geef niet op wat er gebeurt. Blijf sterk. Breng de wind, donder en regen, ik ben nog steeds hier en ik leef nog! Crystal Sphere sis een overdonderend power metal monster waarop je voeten spontaan beginnen bewegen. Bright Lights biedt een heerlijke brok traditionele heavy metal. Ideaal voor een sessie nekgymnastiek.

In de degelijke song Neverending Fire ontbreekt het vuur om het nummer naar een hoger niveau te tillen. Interlude vormt een schitterend winderig tussenspel en ideale aanloop naar Under Ice. Under Ice is gebaseerd op catchy riffs en indringende refreinen die in je hoofd blijven spoken. De power metal headbanger One Question klinkt niet slecht maar weet me niet helemaal te overtuigen.

Tomorrow Never Comes (Dyatlov Pass) powert verder en gaat over Het Dyatlov Pas Incident uit 1959. Het is een van de vroegste mysteries uit de Russische geschiedenis. Negen bergbeklimmers werden op de berg des doods in onrustwekkende en uiterst mysterieuze omstandigheden dood teruggevonden. Was het een lawine? Misdadigers? Aliens? Het Russisch leger? Het rustige Tears Of Arizona blinkt uit door schoonheid, melodie en tristesse. Wie de LP-versie van het album koopt krijgt Alone als bonusnummer. Ik moet het echter doen met Dream Warriors (CD bonusnummer), een verrassend pakkend hardrock nummer in jaren 80 stijl.

Crystal Viper pak op “'Tales Of Fire And Ice” uit met grotendeels boeiende, intense, melodieuze songs die schipperen tussen hardrock, heavy en power metal.

Website / Facebook