25 YEARS OF M4 : Electro / EBM / Industrial SUICIDE COMMANDO + AMBASSADOR21 (BY) + SUPER DRAGON PUNCH!! Brussel, 8/11/2019

Van Muylem    9 november 2019

Het is vrijdagavond en het is druk in Brussel! De fans van Super Dragon Punch zijn op tijd gekomen: er staat een lange fille om binnen te komen! Eens binnen blijkt de zaal al nokvol! De fans van Ambassador 21 en Suicide Commando zijn er ook al! Het zal een warme avond worden!

Op W-Fest heb ik Super Dragon Punch moeten missen, maar hier kan het niet mislopen en ze doen je ook meteen grijpen je dansmove's! Stilstaan bij hun uitstekende electro/Industrial hoort er niet bij! Jérémie Veganza is bovendien een uitstekende volksmenner die haast geen seconde stilstaat en keihard werkt opdat iedereen uit de bol gaat! Achter hen staat een scherm waarop je oude (uit het begin van deze eeuw) spelletjes ziet defileren. Mario Bross en co, maar ook wat vechtspelletjes en dat past perfect bij hun muziek. Er is ook een uitstekende bassist die zorgt voor een harder geluid. Daarnaast is er nog een aanstelijke dame die voor de beats, beeps en bleeps en zowat alles wat ze uit een synth kan halen slaat. Tussendoor voert ze de fans wat alcohol. Het feestje kan niet stuk en ik heb wat spijt dat ik niet meer van hun nummers ken. Niet alleen dit trio heeft genoten (en toont héél wat dankbaarheid): ook het publiek en de mensen die hen voor het eerst aan het werk hebben gezien hebben genoten! Best cool en dus zeg ik: op naar hun volgende optreden!

Ambassador 21 is nog zo een groep die ik voor het eerst aan het werk ga zien! Ik ken hen van hun uitstekende live reputatie en hier maken ze het helemaal waar! Hun gitarist blijkt niemand minder dan Zoé te zijn (ken ik van de supergroep: Herrschaft). Ze hebben ook een imposante livedrummer (die bovendien ook eventjes tussen het publiek zijn percussie gaat aanvuren. Natasha A Twentyone en Alexey Protasov geven het beste van zichzelf achter hun microfoon. Als groepen voeren ze je constant aan: hun klank doet me denken aan een jonge Nine Inch Nails, maar dan in duet vorm. Rebellie en de punkgedachte horen hier ook thuis! Ze vormen één brok energie en ik heb het gevoel dat ze hier hun beste set ooit aan het geven zijn, waarbij je gewoon opgaat in hun muziek en elk gevoel van tijd verliest! Als hun set voorbij is lijkt het allemaal veel te kort en veel te snel voorbij! Hoed af voor deze gebalde en krachtige set! een meer dan bijzonder aangename kennismaking en me dunkt dat ze onder deze omstandigheden nog vele potten zullen breken!

Suicide Commando heeft dit jaar al op vele leuke plaatsen mogen headlinen en breekt daarbij overal potten. In ons eigen land is dit het enige optreden van dit jaar. Dat er dan ook een pak volk is afgezakt om hen aan het werk te zien zegt dan ook alles! In het begin spelen ze vooral de nieuwere nummers, maar afgaande op de reactie van het publiek lijkt elk nummer een immense hit en geeft iedereen alles wat ze in zich hebben! Het is genieten en met de mond open en meegaan met de massa! Beestachtig goed! Krachtig! Machtig! Woorden schieten tekort! Tussendoor even het nieuwtje lanceren dat ze volgend jaar op W-Fest zullen optreden (Pukkelpop zal hen wel weer links laten liggen, ook al is Johan uit Leopoldsburg afkomstig, maar dat zijn we al gewoon). Voor wie wat hoogtpunten wil met titel tracks: Too Far Gone, God is in The Rain (wat een handgeklap), The Pain That You Like (zonder J-L van Front 242 en met stevige live drums), Unterwelt (waar zijn die handjes?), Raiser Your God, Love Breeds Suicide en als laatste van de reguliere set komt de absolute klepper: Hellraiser!

Er volgt nog een bisronde, want uiteraard wilt het publiek meer en dat krijgt het ook! Evacuate (lijkt de boodschap, maar het publiek wil van geen wijken weten). Die Motherfucker! Die is een andere bom! De mensenzee ontploft! Johan neemt afscheid, maar plots gaat de muziek door. Klein misverstandje en ondanks het feit dat Johan aangeeft dat ook hij moet gaan slapen en moe is krijgt het publiek toch nog dat extra bisnummer! Conspiracy with the devil!

Lichten aan en DJ begint te spinnen! De optredens war de max! Nu is het aan de dansvloerhelden!

Dank u allen voor het feestje!