London After Midnight - Selected Scenes From The End Of The World: 9119 (Darkride Records)

Koen Asaert    22 november 2019

Een mens doet al eens stomme dingen. Eén van die stommiteiten, was achteraf gezien, het weggeven van mijn enig exemplaar van London After Midnight’s “Selected Scenes From The End Of The World” aan een vriendin. Vriendschappen en relaties lijken te vervagen, maar de passie voor London After Midnight blijft bestaan. En hopelijk is die toenmalige vriendin nu een even grote London After Midnight fan als ik.

Tot mijn grote vreugde komt er nu een herwerkte versie van het album op de markt. Het hele album uit 1991 is volledig opnieuw gemengd, van de originele multitrack-banden, en eerder ongehoord materiaal is ook opgenomen. De nieuw mix krijgt de titel “Selected Scenes from the End of the World: 9119”, verwijzend naar het jaar van uitgave (’91) en het jaar van heruitgave (’19).

This Paradise is een geweldige opener. De song kinkt voor mij als London After Midnight fan heel vertrouwd , maar toch net een beetje anders dan ik gewoon ben. Ik heb de indruk dat de afzonderlijke instrumenten veel meer naar voor komen. Black Cat, is één van mijn favorieten en ik ben dan ook altijd een beetje ontgoocheld wanneer deze song niet aan bod komt, tijdens één van London After Midnight’s zeldzame optredens, die ik kon bijwonen. De song lijkt heel hard op de versie die ik in mijn hoofd heb, maar heeft toch een iets andere sound. Dat gotisch-erotisch gevoel blijft gelukkig behouden. Ik wil toch nog even verduidelijken dat Revenge een ANTIifascistische song is en de nazi-preek aan het begin een waarschuwing is voor deze ziekelijke ideologie. Revenge was en blijft een supersterke song.

Op de klassieker Spider And The Fly kan je lekker mee neuriën met de catchy gitaarlijnen en meezingen met Sean Brennan. De drums lijken uitgesprokener en de intro spookachtiger. Hoe dan ook is dit een zalige song. Het diepgaande liefdeslied Sacrifice begint zoals het moet beginnen met regen en onweer en dan volgt een sublieme keyboardmelodie, versnelt de song een beetje en mogen de andere instrumenten invallen. En dan dat kort kippenvelmoment wanneer Sean Brennan begint te zingen. Zalig! Het betoverende Your Best Nightmare gaat mysterieus van start en steunt op schitterende synthsequenties en gotisch-erotische teksten. Claire’s Horrors kent ook een sterke intro. De synths doen denken aan de soundtrack van een oude horrorfilm. Een gitaar huilt en Sean Brennan vertelt een verhaal over donder, regen, pijn , plezier, licht en duisternis.

Ignis Fatuus is een tot nu toe onuitgegeven instrumentaal stuk sfeerschepping. Het hermixte Trick Or Treat komt niet voor op de oorspronkelijke uitgave van 91, maar was wel een nieuwe song op de uitgave door het Trisol label in 2003. Ondanks de titel is het geen Halloween-song, maar eerder een existentieel-filosofisch nummer in een gothic atmosfeer. Inamourada is nog zo’n mooie song die oorspronkelijk pas op de Trisol uitgave van 2003 stond en toen één van de belangrijkste redenen om die rerelease aan te schaffen. De andere belangrijke redenen volgen met de 2003 versies van ThisParadise (20039119), The Black Cat (20039119) en Trick Or Treat (20039119).

Alsof er nog niet goenoeg luistergenot was, tracteert London After Midnight ons op 2 radio edits: Sacrifice (Radio edit 9119) en- ditmaal zonder nazi-preek - Revenge (radio edit 9119), die hopelijk ook effectief op de radio zullen gespeeld worden. Al mogen ze de langere originele versies ook spelen. Als uitsmijter krijgen we 2 demoversies, die opmerkelijk goed klinken. Op Claire’s Horrors (Demo Version) is de synth misschien wat te dominant en op Your Best Nightmare(Demo Version) zit de gitaar nog niet helemaal snor, maar voor de rest zijn dit puike opnames.

London After Midnight zijn meesters van de melodieuze gothic rock, pioniers van de gothic beweging van de jaren 90 en een cultband die je minstens één keer in je leven live moet beleefd hebben. Deze herwerkte rerelease van het tijdloos album “Selected Scenes From The End Of The World” is dan ook een absolute aanrader, niet enkel voor donkere zielen, maar ook voor rockfans in het algemeen.

Het album zal beschikbaar zijn op Deluxe Double Vinyl LP in gatefold-hoes, met exclusief artwork, als CD en als digitaal album vanaf 13 december 2019 (precies 28 jaar na de oorspronkelijke releasedatum). De cover is dezelfde als die die werd gebruikt voor de eerste Duitse cd-release in 1995 en het booklet zal veel onuitgebrachte foto’s, persoonlijke bemerkingen en commentaar van frontman Sean Brennan bevatten.

Meer info en voorbestelmogelijkheden:

Website LAM / website Darkride RecordsFacebook LAM / Bandcamp LAM