Die Krupps – Vision 2020 Vision (Oblivion /SPV /Suburban)

Koen Asaert    28 november 2019

Smaken en meningen verschillen. Ook onder reviewers. En soms liggen de meningen over een album mijlenver uiteen. Terwijl een gewaardeerde collega van een gerespecteerd tijdschrift dat een tribune wil zijn voor rock- en metalfans “Vision 2020 Vision” de dieperik inschreef en zelfs opperde dat Die Krupps beter zouden stoppen, ben ik van mening dat dit een sterk album is van een band, die hopelijk nog vele jaren zal bestaan.

Vision 2020 Vision bakt EBM die regelmatig overgoten wordt met een saus van gitaren en afgekruid wordt met oosterse tonen. Welcome to the Blackout telt een typische industrial metal gitaarriff, die samen met de drums het ritme aangeeft. Trigger Warning is een heerlijke hybride van Eletronic Body Music en industriële metal. Wolfen (Her Pack) serveert industriële rockkost voor wolvenliefhebbers. Vervolgens brengt Extinction Time apocalyptische electrorock met typische Die Krupps teksten.

Na al dat zwaar geweld is een rustiger, dromerige song als The Carpet Crawlers uiterst welkom., ook al is deze cover van Genesis een erg on-Krupps nummer. Fires is waarschijnlijk ook een cover of alleszins niet geschreven door het duo Engler enDörper en klinkt alsof men een pop of rock nummer een Krupps behandeling heeft gegeven. Het meest verrassende is dat het resultaat best aangenaam is. Met Obacht marcheer ik weer op vertrouwde Krupps-grond, al zou men het in dit geval door de Duitse teksten en de industrial metal inslag ook Neue Deutsche Härte kunnen noemen.

Een DAF-achtig ritme wordt op DestiNation Doomsday vakkundig verpakt in een zwaar gitaargeluid. Op geheel eigen wijze geeft Die krupps op Allies de Amerikaanse buitenlandpolitiek een veeg uit de pan. Fuck You is dan weer een grote F.U. aan het adres van Zijne Oranje Hoogheid, president Trump. Active Shooter Situation gaat over oorlogsveteranen en mass shootings en klinkt eerder als de bodypop van And One dan als industrial metal. Human tenslotte is dan weer duidelijk wel industrial metal, met echo’s van Killing Joke, maar vooral met de Die Krupps kwaliteitsstempel.

Indien je de CD versie van het album koopt, krijg je er ook nog de DVD “Live At Wacken Open Air / August 5, 2016” bij met als tracklist: 1. Intro / The Damned, 2. Dawning Of Doom, 3. Isolation, 4. Battle Extreme, 5. Alive In a Glass Cage, 6. To The Hilt, 7. Metal Machine Music, 8. Nazis On Speed, 9. Fatherland, 10. Bloodsuckers

Die Krupps, pioniers van elektronische en industriële muziek, bewijzen met “Vision 2020 Vision” dat ze nog steeds relevant zijn. Het album is een geslaagde mix van EBM, industrial-, rock- en metalgeluiden.

Website / Facebook / Bandcamp