Silvertomb – Edge Of Existence ( Long Branch Records / SPV / Suburban)

Koen Asaert    29 november 2019

Silvertomb is het nieuwe project van zanger –gitarist Kenny Hickey (Type O Negative, Seventh Void), drummer Johnny Kelly (Type O Negative, Danzig) en bassist Hank Hell (Seventh Void, Inhuman), dat in 2018 voor het eerst van zich liet horen. Intussen hebben ze ook gitarist joseph James (Agnostic Front) en Aaron Joos (Awaken The Shadows) op toetsen, gitaar en achtergrondzang, bij hun project ingelijfd. Het debuutalbum "Edge of Existence" van dit ervaren vijftal gaat over Kenny Hickey's persoonlijke worsteling met verslaving, liefde en zelfmoord, de dood van zijn zanger en frontman Peter Steele in 2010 en de daaropvolgende ontbinding van Type O Negative.

Op Insomnia wordt een interessant geluidtstapijt geweven met garen van jaren 70 hardrock en stonerrock. Love You Without No Lies is een tenenkrullende titel van krom Engels. Maar wat telt is de kwaliteit van songwriting. En die is meer dan OK, al mochten de teksten wel wat langer zijn. So True begint met een piano, die snel wordt onderbroken door scheurende gitaren. Het nummer doetwat denken aan vroege metal à la Black Sabbath die nu en dan wordt onderbroken voor een mooie rustige pakkende passage. Not Your Savior is stoner doom van de bovenste plank. Op One Of You maakt Hickey indruk door zijn vocale uithalen.

Het prachtige Right Of Passage/Crossing Over gaat o.a. over zelfmoord en laat ruimte voor virtuoze gitaarcapriolen. Eulogy / Requiem begint met een duistere soundscape met demonische geluiden die overgaat in verrukkelijke doomklanken De tekst van ‘Eulogy’ bevat slechts 4 zinnen. Maar worden met zo’n passie gezongen, dat ze enorm ontroeren. ‘Eulogy’ loopt over in het mooie maar veel te korte ‘Requiem’. Het korte akoestische Sleeping On Nails And Wine is een echt pareltje. Waiting begint akoestisch, maar straalt door de krachtige zang onmiddellijk veel power uit. Wanneer de elektrische gitaren en drums invallen betekent dit bovendien een enorme krachtsexplosie voor deze hybride van stoner en Soundgarden grunge.

“Edge Of Existence” van Silvertomb is een mooie klassieke doomplaat met invloeden van stoner, hardrock en vroege heavy metal. Muzikaal zit alles meer dan snor, alleen de teksten konden beter en vooral langer zijn. En dan zou je ook minder het gevoel krijgen dat de songs iets te vlug voorbij zijn.

Facebook / Bandcamp