Third Realm – The Art Of Despair (darkTunes Music Group)

Koen Asaert    1 december 2019

Ik had eerlijk gezegd nog nooit van Third Realm, het darkwave project van Nathan Reiner, gehoord, ook al heeft hij al een rist EP’s en albums uit. darkTunes MUSIC Group heeft echter een fijne neus voor veelbelovende donkere muziekjes, vandaar dat ik “The Art Of Despair” mijn volledige aandacht geef.

Bipolar Pop (feat. Chiasm) blijkt donkere electropop gedomineerd door synthesizer bassen en licht psychotische zang. Be Myself opent met trancy synth-leads. Nathan Reiner ‘s typische darkwave stem staat in contrast de technoïde beats. When The Sun Goes Down is een midtempo dansvloervuller. Banshee klinkt een beetje als industrial rock door het gebruik van vervormde gitaren. Maar is vooral net als het voorgaande nummer een tegelslijtend dansnummer. Gazing At The Stars lijkt op een techno remix van een synthpopnummer. Garden Of Lust pakt uit met ritmische darkwave met EBM-invloeden. Background Of My Mind is aanstekelijke dansbare industrial rock met minimalistische drums.

Who’s Really Listening gaat de futurepop toer op. Op de mooie electropopsong Tides Of The Seas (feat. Chiasm)komt de vocale bijdrage van gastzangeres Chiasm pas echt tot zijn recht. Niet toevallig werd voor deze song een videogemaakt, want dit zou wel eens een hit kunnen worden. Deviant start een beetje als Depeche Mode, en ontwikkelt zich tot een catchy electropopnummer. Medusa, waarop Nathan Reiner half-spookachtig zingt, schippert tussen elektronische darkwave en elektrogoth met mysterieuze synthtonen.

Passion doet me denken aan commerciële dansmuziek uit de jaren 90 en begin 2000, gelukkig is er de stem van Nathan Reiner die het geheel toch een donker cachet geeft. Met Twin Flames krijgen we een tweede futurepop nummer. The Art Of Despair is een prachtige langzame duistere song. Bipolar Pop (feat. Chiasm)(Aesthetic Perfection Remix) blijft een topnummer ook als het onder handen wordt genomen door Aesthetic Perfection die er een industrial pop track van maakt. Het is moeilijk te zeggen welke versie mijn voorkeur heeft. Be Myself(Subliminal Code Remix) levert een licht gewijzigde versie van ‘Be Myself’ op. When The Sun Goes Down (Panic Lift Remix) tenslotte voegt wat industrial elementen toe, maar blijft verder dicht bij het origineel.

“The Art Of Despair" is een aanstekelijk elektronisch darkwave album vol pakkende, goed geproduceerde en inspirerende composities, die het zowel bij clubbers, als bij melancholieke darkwavers goed doen. Dit zou wel eens de grote doorbraak van Third Realm kunnen zijn.

Koop, stream of download het album hier.

Facebook / Bandcamp