The Way Of Purity – Schwarz Oder Rot (WormHoleDeath)

Koen Asaert    17 december 2019

The Way Of Purity is een eigenzinnige militante band. Ook in hun promotekst onderscheiden ze zich van andere bands. Geen namen, geen fancy foto’s, geen duur artwork, geen trendy muzikale invloeden, geen nationaliteit. En bovenal geen compromis. Ze stellen zich voor als NOTHING. En hoewel ze niets zijn, blijken ze toch heel erg echt. En ze brengen een solide boodschap. Ze zien de natuur als goddelijk en zichzelf als de hand van God die de boodschap van de dieren aan de verdorven mensheid brengt. Ze willen ons op de echte weg naar puurheid gidsen. De mensheid is ziek, geïnfecteerd met de ergst mogelijk ziekte:is Speciesisme. The Way Of Purity wil de mensheid daarvan met harde hand genezen.

The Plague is een interessant nummer waarin zowel Neue Deutsche Härte, groove-metal als goth ‘n’ roll verwerkt is. Rootrot begint als oldschool gothic metal met zangerse, schakelt dan over naar death metal met mannelijke grunts , om vervolgens weer de meerstemmige gothic metal toer op te gaan. Het machtige Mandament blijkt moderne groovemetal met invloeden van melodic female fronted metal. Hierna volgt de niet mis te verstane boodschap We Urge Human Race To Commit Global Mass Suicide verpakt in melodieus en gotisch klinkend muziekpapier.

Wishing Death Upon You All is nog zo’n gitzwart nummer opgerold in een melodieus goth’n’roll klanktapijt. Undoing brengt mooie tweestemmige heavy rock. Het zachtere Uniformed charmeert met uitstekende groovy rock met black’n’roll invloeden. The Lyncher blijkt pakkende melancholische darkrock.

Bemoaned AD neemt je mee op een avontuurlijke goth ‘n’ roll reis met The 69 Eyes als reisleider. Het prachtige Evening Falls serveert springerige gothic rock, lichtjes gekruid met punk-elementen. Het boeiende Spectral weet me ondanks de pessimistische teksten toch in een vrolijke bui te brengen. Leave (OUTRO) tenslotte biedt een verrukkelijke instrumentale soundscape.

De harde, vaak pessimistische boodschap van The Way Of Purity wordt op “Schwarz Oder Rot” op een heel mooie melodieuze manier gebracht. The Way Of Purity brengt zware genre-overstijgende darkrock met invloeden van groove-metal, gothic metal, heavy rock en goth’n’roll. Geen lichte kost, maar wel een aanrader.

Website / Facebook