Eleine – All Shall Burn (Black Lodge / Suburban)

Koen Asaert    6 januari 2020

Eleine is een Zweedse symfonische metalband opgericht in 2014 door zangeres Madeleine Liljestam en gitarist /growler/zanger Rikard Ekberg. Na de uitgave van een aantal singles en 2 albums, en optredens in zowel Europa en Japan meldt Eleine zich terug met de veelbelovende “All Shall Burn” EP.

De EP begint al direct met een heel sterke en mooi song . Op Enemies bewijst Madeleine dat ze een prachtige stem heeft en ook Rikard maakt indruk met zijn indrukwekkende growls. All Shall Burn is een stuk symfonischer en bombastischer. Rikard toont dat hijj ook over een goede cleane stem beschikt als aanvulling van de vocale schoonheid van Madeleine. Alleen jammer dat hij de voorkeur geeft aan growling. Mein Herz Brennt is een cover van Rammstein waarop we vooral Rikard te horen krijgen, die een goede imitatie van Til Lindemann brengt. Eleine is erin geslaagd om een eigen draai aan dit nummer te geven, zonder al te veel van het origineel af te wijken. Hell Moon ( We Shall Never Die) heeft een epische filmische orkestrale aanhef, die doorheen het nummer doorgetrokken wordt. Het verrukkelijke nummer doet eerder denken aan een song uit een musical dan aan een metalsong. All Shall Burn (Symphonic version) was reeds bombastisch, maar wordt in deze versie gestript van gitaren en overgoten met een dikke orkestrale saus. Moeilijk te zeggen welke versie ik het beste vindt, want ze zijn beide zeer goed.

Eleine is een veelbelovende symfonische (metal)band, die op “All Shall Burn” zeer sterk uit de hoek komt. Ze hadden misschien beter gewacht tot ze genoeg songs hadden om een volledig album uit te brengen. Maar hoe dan ook zijn deze 5 songs op deze EP van de bovenste kwaliteit.

Website / Facebook