Wingtips – Exposure Therapy (Artoffact Records / Suburban)

Koen Asaert    10 januari 2020

“Exposure Therapy” is het debuutalbum van het nieuwe goth-popduo Wingtips dat bestaat uit Chicago-goth-pijlers Vincent Segretario en Hannah Avalon.

Eintrot is een kort mysterieus opwarmertje voor de eerste echte song op het album Deaf Pursuit, dat zich gezellig nestelt tussen synthpop en darkwave. Het is vooral de stem en manier van zingen van Vincent Segretario die het darkwave cachet vormt, terwijl het keyboardwerk eerder neigt naar synthpop en electro. Accidental Effigies is een aantrekkelijk nummer met echo’s van zowel 80ies synthpop als van The Cure. After The Storm blijkt moderne intelligente electropop. De luchtige melodie wordt door Segretario van een donkere vocale rand voorzien.

De dromerige synthpopsong The Eye That Follows Suit klinkt alsof het rechtstreeks vanuit de Jaren 80 naar het heden werd gekatapulteerd. Het mooie pakkende Sentinel lijkt op een erg elektronische versie van een The Cure-nummer. Here And Now klinkt meer poppy dan donker en ook hier roept het nummer sterke herinneringen op aan de kwalitatieve popmuziek van de jaren 80.

In Ghosted komt de gitaar duidelijk naar voor en drukt zo een darkwave stempel op deze voor de rest erg magere gothic song. Het meeslepende Relativity is dan weer een stuk vettiger, donkerder en gotischer. Al blijft het nog altijd zeer verteerbaar, ook voor de lichtere zielen. Innocent Blood tenslotte is ver van onschuldige gotisch klinkende verrukkelijke synthpop.

Wingtips trakteren op “Exposure Therapy” op smakelijke licht verteerbare darkwave en aantrekkelijke goth-pop van de bovenste plank. Het is een album dat niet enkel weggelegd is voor donkere zielen, maar ook een meer mainstream retro-jaren 80 publiek kan bekoren.

Website / Facebook / Bandcamp