At First – Deadline (Eigen beheer/ Hardlife Promotion)

Koen Asaert    20 januari 2020

Deze redelijk nieuwe band (opgericht in 2015) uit Nederland speelt alternatieve rock / metal en ze worden geleid door een krachtige vrouwelijke stem met een behoorlijk indrukwekkende bereik. Kennelijk is deze band ook live een heerlijke belevenis, want zo wonnen al meerdere muziekwedstrijden.

Come Get Your Entertainment is een degelijke alternatieve rock song met invloeden van Tool en Audioslave. Jamie Jochems is duidelijk een kundige en bedreven zangeres. Disconnected begint wat trager, waardoor de zang meer op de voorgrond komt te staan, waarna men meer en meer los gaat. In For What It’s Worth zet de intro je op het verkeerde pad . In plaats van een zeemzoete song , krijg je een energetisch nummer waarin Jochems zich alternerend opwerpt als een vrouwelijke Zack De La Rocha, en als een sterke metalzangeres. Met Infinity serveert At First een moderne metalsong met elementen van nieuwe bands als Jinjer en Fallcie en van meer gevestigde melodieuze (symfonische) metal.

Sky is een mooi rustgevend intermezzo en vormt een aanloop naar het volgende nummer. Wanderlust blijkt een goed opgebouwde onrustige rocksong. Turbulence neemt je mee aan boord van een tijdreizend interdimensionaal vliegtuig voor een vlucht vol gevaren. Samsara of Saṃsāra (Sanskriet en Pali: in cirkels ronddraaien), is in boeddhisme en hindoeïsme de cyclus van dood en wedergeboorte zonder begin en schijnbaar zonder eind, onder invloed van begoocheling en karma en vol met lijden. Het is alleszins een interessant onderwerp om een lied over te schrijven. Een lied, dat overigens bijzonder geslaagd is.

In het meeslepende More wordt met stevige progressive stenen een aardig geluidsmuurtje gemetseld. We The Future is solide alternative rock, gekruid met progressive rock, punk en heavy metal. Change kent een mooie spacy electro-intro. De rustige ruimtedroom worden echter ruw verstoord door gitaargewelden verandert in een hypnotiserende nachtmerrie begeleid door een schitterende soundtrack, geschreven door uiterst getalenteerde dode rockgoden.

At First leveren met “Deadline” een prachtig puik plaatje met aan metal grenzende stevige gevarieerde alternative rock af, die bij gelegenheid doet denken aan bands zoals Black Mirrors en The Shiver. "Deadline" is een sterk debuutalbum van een jonge band met veel groeipotentieel.

Website / Facebook