Studio Guga ‘Ongehoord’ – Kursaal Oostende – 8/02/2020

Review:Comedy
 Koen Asaert    9 februari 2020

Radio Guga, de vermaarde covergroep rond de meesterlijke stemmenimitator Guga Baúl, is bekend. Zeker in Oostende, de plaats waar Guga Baúl, opgroeide en met Radio Guga al een aantal keren op de Paulusfeesten stond. Onder de nieuwe naam “Studio Guga” werkten Guga en de zijnen aan een heel bijzonder nieuw verhaal: een eerste studioplaat.

Op het album “Ongehoord” brengt Guga zijn beste zanger-imitaties naar boven en brengt hij gloednieuwe nummers in de stijl van de artiest. Het album heet "Ongehoord!". Dat is een titel met een dubbele betekenis. Want zelfs de geïmiteerde artiesten hebben hun nummer nog nooit gehoord. En zomaar in de muzikale krochten duiken van een bekende muzikant, dat hoor je eigenlijk niet te doen.

In zijn show “ Studio Guga - Ongehoord” combineert Guga Baúl songs van “Ongehoord” met betere stand-up werk. Hij bewijst zichzelf als de beste imitator van België en omstreken. Zo passeerden Jan Peumans, Donald Muyle van Dovy Keukens, Gunter Lamoot, Helmut Lotti, Sergio Herman, ex-premier Michel en Alex Agnew meermaals de revue.

Guga Baúl vertelt niet enkel via typetjes, die haast een uiting zijn van de stemmen in zijn hoofd, maar neemt ook het woord als de mens Guga met zijn eigen gevoelens en gedachten. Zo gaat het over de liefde voor zijn vrouw Tine Embrechts, zijn gedrag in de auto, zijn emotionele constipatie, het hebben van kinderen, de eigen kindertijd, zijn moederkloek van een moeder, heel veel heimwee naar Oostende, melancholie en ontbijt op bed.

De muzikale nummers hangt Guga op aan grote kapstokken van verhalen en anekdotes.De Oorlog, een nummer, waarin hij in de rol van Raymond van het Groenewoud kruipt, is een eigenzinnig liefdeslied. Het geslaagde De Filosoof in de stijl van Bouwdewijn de Groot klinkt live beter dan op plaat. Guga geeft niet alleen een prachtimitatie van een pratende, maar ook van een zingende Guido Belcanto op Peter Pan.

Geirn blijkt een oprecht doordringend liefdeslied in de stijl van Het Zesde Metaal. Guga lever een sterke prestatie als Herman Van Veen met een lied dat niet op “Ongehoord” staat. Held, volledig in de stijl van Stef Bos gaaat door merg en been. Een puike persiflage van Tourist Le MC zorgt voor een pakkend nieuw nummer. Op Winnaar toont Guga zich een waardige vervanger van Koen Wauters van Clouseau, al betwijfel ik of de vrij-gezellige Koen Wauters een lied zou schrijven over Tom Waes.

Baron Gaston is niet enkel geïnspireerd door Willem Vermandere, maar vooral gebaseerd op zijn zoon Gaston (de tiran van de nachtelijke stonde). Kommil Foo volgt met Groei, over de ouder-kind relatie. Helaas brengen Guga en band ook een technisch perfecte imitatie van schlagerkeizer Frans Bauer. Dan heb ik toch liever Ontbijt op bed in de stijl van mama’s jasje. Of het nieuwe nummer met de stem van Stijn Meuris.

Wij Twee is weer eeen liefdeslied, ditmaal geïnspireerd door De Kreuners en Rick De Leeuw en uitgevoerd met publieksparticipatie. Natuurlijk moet ook Bart Peeters eraan geloven met het in zuiderse sfeer badende In Balans.

Guga Baúl en zijn band brengen met “Studio Guga – Ongehoord” een wervelende show. Baul is niet enkel de nummer één stemmenimitator van Vlaanderen maar ook een schitterende verteller en veelzijdige zanger. Het is niet gemakkelijk om zowel grappig als diepzinnig uit de hoek te komen en zowel jezelf, een haast schizofrene stemmenwisselende imitator en een veelstemmige zanger te zijn, maar het lukt Guga Baúl​​​​​​​ wonderwel.

Website / Facebook