David J - Missive to an Angel from the Halls of Infamy and Allure (Glass Modern Records)

Review:CD-reviews buiten BeNeLux
 Koen Asaert    23 februari 2020

“Missive To An Angel From The Halls Of Infamy And Allure”, het dubbel solo-album van David J (Bauhaus /Love And Rockets) is een intens persoonlijk liedcyclus en een boeiend eerbetoon aan zijn vrouw met wie hij al tientallen jaren samen is .


Het nieuwe album werd opgenomen in Praag, Berlijn en Los Angeles, evenals Wellingborough, Engeland waar J de Beck Studios opnieuw opzocht, waar zijn voormalige zeer invloedrijke band, Bauhaus in 1979 hun baanbrekende klassieker 'Bela Lugosi's Dead' smeed.

De plaat bevat o.a. bijdragen van Anton Newcombe (Brian Jonestown Massacre), Toby Dammit (Nick Cave And The Bad Seeds), Paul Wallfisch (Swans), Sean Eden (Luna), Rose McGowan, Asia Argento, Emily Jane White, Annabel (lee) en de grote Tsjechische violist Karel Holas onder anderen.

J ziet het album als het hoogtepunt van 36 jaar solo/collaboratief werk. Het is ook een soort 'thuiskomen', want het label achter de release is het in Londen gevestigde Glass Modern (het nieuwe gereactiveerde Glass Records), dat oorspronkelijk enkele van J's eerste veelgeprezen werken uitbracht.

 

 

Mosaic doet aanvankelijk denken aan een fusie van Lou Reed en Johnny Cash tot viool en percussie invallen en het geheel de narrative folktoer opgaat en de naam Nick Cave in je gedachten opduikt. Blue Eyes in the Green Room is een aangename spaarzame song die schittert door zijn eenvoud en uitdrukkingskracht. Baudelaire featuring Karel Holas ontroert door piano en viool en roept een melancholische sfeer op. (I Don’t Want To Destroy) Our Beautiful Thing klinkt als betoverende neofolk à la :Of The Wand & The Moon:.

Lovelorn featuring Emily Jane White vermengt indie folk, country en poprock . In Clandestine Valentine featuring Karel Holas roept de akoestische gitaar een sfeer in het straatje van ‘Nightswimming’ van R.E.M. op, terwijl de viool er een eeuwenoude dimensie aan geeft. Of Purgatory and Perfume zou zowel fans van neofolk als liefhebbers van Bob Dylan kunnen bekoren. Op Migena and the Frozen Roses featuring Asia Argento & Anton Newcombe mag Asia Argento in verleidelijk Italiaans prevelen, als bekroning van David J’s Turijns avontuur.

 

 

No Floods Can Drown is een sobere singer-songwriter- man-met-de-gitaartoestandwaar ze bij HUMO zo gek op zijn. Persoonlijk vind ik dat deze song sterker zou klinken met aanvullend instrumentarium. Pre Existing Condition heeft een hoge herkenbaarheidsfactor en zou het zeer goed doen als single. Copper Level 7featuringAnnabel (lee) is een mooi dromerig bewonderend lied met enkele schunnigheden. (I Walked Away From) The Girl In Yellow lijkt een vrolijk akoestisch niemendalletje tot je beter luistert en op de achtergrond degelijke bittere postpunktonen hoort.

Best Western Blues straalt de blues gemoedstoestand uit, maar volgt niet de traditionele schema’s van de blues muziek. De luisteraar wordt integendeel vergast op aan country grenzende indie folk met een neoklassiek sausje. Het titelnummer Missive To An Angel From The Halls Of Infamy And Allure is het met melancholische Bad Seeds elementen ingelegd kroonjuweel van dit album, wiens gloed onweerstaanbaar is voor zowel darkfolk- als indiepopamateurs. The Auteur (Redux / The Starlet) featuring Rose McGowan biedt elegant gedecoreerd muzikaal edelsmeedwerk met lichtklassieke toetsen en een eenvoudige maar betoverend eind. I Hear Only Silence Now tenslotte, eenbekoorlijk duet van David J en de Californische singer-songwriter Emily Jane White, is misschien wel het prachtigste nummer op dit album.

Conclusie:
David J levert een mooi album met een lange titel af, dat allerminst langdradig overkomt. Fans van Bauhaus zullen op hun honger blijven. Maar liefhebbers van neo- en indiefolk en van artiesten zoals The Velvet Underground, Johnny Cash en Nick Cave and The Bad Seeds zullen dit prachtig album met open armen ontvangen.


Website / Facebook / Bandcamp