Mayflower Madame - Prepared For A Nightmare (Only Lovers Records / Icy Cold Records)

Koen Asaert    18 maart 2020

Mayflower Madame, afkomstig uit Oslo, Noorwegen, bestaat uit Trond Fagernes (zang, gitaar, bas), Håvard Haga (gitaar) en Ola J. Kyrkjeeide (drums). Op hun langverwachte tweede album “Prepared For A Nightmare” duikt de band nog dieper in hun eigen kenmerkende mix van psych-noir en post-punk met elementen van shoegaze en noise-rock.

Het eerste nummer is meteen al het titelnummer. Prepared For A Nightmare brengt ons met surfrock gekruide postpunk, die niet zou misstaan op de soundtrack van een Quentin Tarantino film. Voor de excellente psychedelische post-punktrack Vultures liet Fagernes zich inspireren door zowel George Grosz als Hieronymus Bosch. Vultures gaat over verlangen, gulzigheid en ijdelheid - zowel op persoonlijk niveau als als een algemeen symptoom van de excessen van de moderne samenleving. Er is echter een gevoel van zowel ondergang als opwekking.

Swallow laat zich omschrijven als een combinatie van louche psych-pop en shoegaze met elementen van surf en post-punk. Dit liefdeslied gaat over de afhankelijkheid en kwetsbaarheid die je zou kunnen voelen in een relatie, waarbij zowel angst voor als een verlangen naar onderwerping betrokken is. Ludwig Meidner gaat klaarblijkelijk over de Duitse expressionistische schilder met die naam, die bekend staat voor zijn apocalyptische landschappen. Muzikaal wordt de atmosferische post-punk versneden met een kleine hoeveelheid horrorpunk.

Het gotische post-punk nummer Never Turning (In Time) overtuigt met een alchemistische mix van Joy Division, Kælan Mikla en Lebanon Hanover. Sacred Core situeert zich tussen nukkige surf en noisy shoegaze. The Night Before biedt dromerige indiepop die aan je ziel blijft plakken. Goldmine is een sterke song met echo’s van Slowdive en The Jesus And Mary Chain. A Future Promise belooft dan weer prachtige licht psychedelische indiepop. Mayflower Madame schittert nog een laatste maal met de post-punk parel Endless Shimmer.

Mayflower Madame maakt dromerige donkerromantische meesterwerkjes. “Prepared For A Nightmare” is dan ook een prachtige collectie van pakkende post-punk, dreampop en shoegaze songs.