Hallows - Subtle (Phage Tapes)

Koen Asaert    3 april 2020

Seattle's duistere elektronische duo Hallows presenteert hun debuut EP “Subtle”, een rijk en pittig donker 5-track aanbod dat zowel digitaal als op cassette wordt uitgebracht.

Hallows bestaat uit Dom R. (zang, gitaar, synth, drumprogrammering) en Vanee D. (zang, synth, bas). Hun muziek bestaat uit lagen van verlangende geluiden die bloeien in opbeurende, optimistische beats. Hun composities bieden intieme berichten over moderne malaise. Volledig gecomponeerd in hun woonkamer; toen ze nog steeds in St. Paul woonden, is de 'Subtle' EP een intieme release voor hen. Gebruikmakend van een mix van analoge mojo en de kilte van digitale synths, probeert hun geluid tegengestelde werelden te verzoenen en iets betekenisvols te produceren uit de chaos die ons vandaag omringt.

Out Of Sync is een instrumentale dark electro intro. Het darkwave titelnummer Subtle mengt voorzichtig euforische woorden over overweldigende worstelingen met onbehagen en angst die men niet kan overwinnen. Ruwe, agressieve kreten van dezelfde aard komen naar voren, die eerst erkennen en zich vervolgens overgeven aan de schaduwen. 'Subtle' gaat over uiteindelijk toegeven - over dat punt waarop je je het laagste voelt, toegeven en opgeven, eindigend met een bedroefd, maar woedend 'ik kan niet vechten, ik zal niet vechten'.

The Call // Ravenous was het eerste nummer dat Hallows componeerde. Dom kwam met het originele idee, schreef het grootste deel van de muziek en Vanee vulde de hiaten in met wat zachte, nors synths en begeleidende zang. Ze werkten er maandenlang aan, totdat ze het als compleet beschouwden. In wezen gaat het over een donkere reis en het volgen van een sombere, maar boeiende stem. Je volgt het naar waar het je ook brengt.

In A Sleeping World biedt uitstekende post-punk met melodieuze gitaarriffs, indrukwekkende baslijn en een combinatie van melancholische en gruizige synths. Far Too Gone lijkt wel een mashup van hypnotiserende dolende stukken shoegaze en meer energetische brokken post-punk.

Hallows brengen met “Subtle” tijding van onbehagen, gespannen eenzaamheid, isolement, angst en depressie, verpakt in mooie spannende post-punk songs.

De "Subtle" 'EP is beschikbaar op digitale muziekplatforms, waaronder Spotify en Apple Music. Cassettes en T-shirts kunnen besteld worden bij Phage Tapes via Hallows' Bandcamp.