MASTER BOOT RECORD - Floppy Disk Overdrive (Metal Blade)

Koen Asaert    3 april 2020

Er zijn maar weinig echt unieke muzikale artiesten, maar de muziek die door MBR wordt gemaakt is een nieuwe categorie op zichzelf. De belangrijkste elementen zijn onder meer chiptune, demoscene en videogamemuziek, thrash/death metal en wat black metal, maar ook klassieke en symfonische patronen en progressieve structuren Maar alles is geprogrammeerd en gedaan met synthesizers.

Het resultaat, evenzeer beïnvloed door klassieke barokmuziek, bay area thrash metal en Commodore 64-games, is een waanzinnige mashup van wat logica suggereert dat ongelijksoortige geluiden zouden moeten zijn, maar in de handen van MBR is het altijd logisch.

MASTER BOOT RECORD of MBR, uit het erg door Covid-19 geplaagde Italië, is het speciale project van Victor Love (Vittorio D'Amore) van het voormalige Dope Stars Inc.. Maar met Dope Stars Inc. heeft MASTER BOOT RECORD niks te maken. MASTER BOOT RECORD maakt puur instrumentale electronische muziek die het zowel bij gamers als muziekliefhebbers met een wat vreemdere smaak goed kan doen.

“Floppy Disk Overdrive” ziet het MBR-geluid opnieuw evolueren en omvat alle elementen die fans van het project verwachten, maar zet een stap voorwaarts. Dit album heeft een aantal nieuwe elementen, zoals de gesynthetiseerde cleane gitarengeluiden die dat vroege thrash metal-gevoel toevoegen - evenals een barokke sfeer - maar het album bevat nog steeds het kenmerkende MBR- geluid dat chiptune, klassieke en metalmuziek combineert.

MBR heeft een zeer snelle workflow omdat alles MIDI is. Ook streamt hij meestal live tijdens het componeren. Een groot deel van zijn tracks is live gecomponeerd, evenals veel van de covers, die hij maakt.

Nadat hij eerder betrokken was geweest bij meerdere projecten - waarvan de meeste gericht waren op het mixen van metal en elektronische muziek - begon hij vier jaar geleden voor het eerst aan wat later MBR zou worden . Het was rond april 2016 toen hij begon te werken aan het point & click-avontuur Virtuaverse, een videogame die hij maakt met zijn vrienden Valenberg en Elder0010. Tijdens het schrijven van die soundtrack probeerde hij wat zwaardere geluiden en vooral deze floppy disk drive gitaargeluid, en zo ontstond MBR voor het eerst. Zodra hij al deze elementen op zijn plaats had, zou hij in drie weken tijd vier albums uitbrengen, ze op Bandcamp droppen en tegelijkertijd coverversies maken van thema's uit videogames die hij graag hoorde toen hij opgroeide. In de drie jaar daarna volgden er nog zeven albums, elk voortbouwend op de laatste, immer het MBR- geluid verfijnend.

De naam van het project is geïnspireerd op de titel van de eerste release. Hij kwam een ​​tekst op de opdrachtregel tegen die op de hoes van zijn eerste album "FIXMBR" staat en op een gegeven moment staat er: 'Weet je zeker dat je een nieuwe MBR wilt schrijven ?' En zo voelde hij zich op dat moment. Hij moest helemaal opnieuw beginnen voor een nieuw project met een nieuw geluid.

Om het album te kopen en te streamen, ga naar: metalblade.com/masterbootrecord - waar “Floppy Disk Overdrive” beschikbaar is in de volgende formaten:

- digisleeve-CD

- transparant vinyl (exclusief VS - beperkt tot 500 exemplaren)