Your Life On Hold - Lockdown EP (Bandcamp,…)

Koen Asaert    5 april 2020

Gedreven door een brandende rusteloosheid, is Your Life On Hold de melancholische maar troostende soundtrack voor een leven van eenzaamheid en verlies. De muziek drukt de innerlijke kwellingen uit wanneer het leven vastloopt in verdriet en wanhoop. Maar het wil ook de gekwelde ziel troosten en het verterende gevoel van verlatenheid kalmeren.

Aangezien het corona-virus momenteel de wereld overschaduwt, en bijna iedereen in mindere of meerdere mate in lockdown zit, kunnen we stellen dat het leven van de meesten nu 'in de wacht' staat. De bandnaam Your Life On Hold kon niet toepasselijker zijn voor deze Covid-19 tijden. Your Life On Hold mastermind J. Wolf heeft zichzelf niet in wachtstand gezet en is zoals gewoonlijk druk creatief gebleven in zijn homestudio.

Natuurlijk hopen we dat iedereen veilig en gezond kan blijven in deze vreemde en moeilijke periode. Om de pijn een beetje te verzachten en een vonkje licht te geven in deze donkere dagen brengt Your Life On Hold deze digitale Lockdown EP uit!

De "Lockdown" EP bevat twee exclusieve tracks (een derde track exclusief op Bandcamp) .

'Dead tree' stond in de originele versie op het tweede album “My name is legion for we are many”. En is o.a. ook te horen op “ 8400 -De Grote Post Compilatie # 2” Die versie was op zich al erg emotioneel maar ook atmosferisch en erg melodieus. Kennelijk vond John Wolf (ook bekend als Jan Dewulf van Diskonnekted en Mildreda) dat het nummer wat meer ‘beet’ nodig had. Vandaar dat hij deze 'genadeloze versies' de ultieme incarnaties van dit nummer noemt. Waardoor het nummer naar een hoger niveau wordt gebracht. Op Dead Tree (Extended & Merciless) lijkt Wolf op een genadeloze manier af te rekenen met zijn innerlijke demonen. Het nummer is inderdaad steviger en brengt daardoor de gevoelens van pijn, depressie en wanhooop sterker over. Het blijft wel kwalitatieve en lekker dansbare gothic rock. De Merciless- versie (alleen beschikbaar via Bandcamp) houdt de gevoelens aan een kortere leiband, maar komt even genadeloos binnen.

'I feel feel every part' is een intieme en melancholische kijk op een nieuw nummer dat in een totaal ander arrangement zal verschijnen op het komende album “Echoes From The Bardo” , het nieuwe album dat kort na de zomer uitgebracht wordt door het Solar Lodge label. De piano neemt, naast J.Wolf’s stem, een belangrijke plaats in op dit nummer. Pianist van dienst is overigens Augustijn Vermandere (zoon van folkzanger Willem Vermandere), die ook verantwoordelijk tekent voor het baswerk, en in Vlaanderen geen onbekende is door zijn solowerk als Augustijn. Niets spelt droevenis beter dan een piano en dit is dan ook overduidelijk geen vrolijk lied. Het gaat over verdriet dat als een kanker aanvoelt. Het is eigenlijk een sad lovesong. Een opmerkelijk kwetsbaar en mooi lied.

Het wachten op het nieuwe Your Life On Hold album wordt aangenaam verzacht door de uitgave van dit uitstekend digitaal EP’tje. Zoals alle goede gothic rock, is dit emotioneel en duister, maar brengt het tegelijkertijd ook licht en troost. Verspreid de muziek en niet het virus en geniet van Your Life On Hold terwijl je toch maar in je kot zit. Blijf veilig, blijf gezond en blijf luisteren naar goede muziek!

Website / Facebook / Bandcamp