Silent Saga – Fire (Eigen beheer)

Koen Asaert    6 april 2020

Vuur kan je warm houden, maar het kan je ook doden. Het is een van de krachtigste natuurkrachten en als het eenmaal niet meer onder controle is, kan het het einde van ons allemaal zijn. Voel de kracht van het vuur op Silent Saga’s “Fire” EP.

De melodieuze metalband Silent Saga komt uit Hamburg, Duitsland, waar Sabrina Todt (zang en fluit) en Renato Angelo (keyboards en gitaren) sinds 2014 wonen nadat ze uit Brazilië waren verhuisd, Daar deelden ze met de Braziliaanse metal act Amazon podia met enkele van de grootste bands in het genre, zoals Epica en Nightwish. In Daniel Sapcu vonden ze een ervaren drummer en Carsten (Sharky) Meyer werd hun bedreven bassist.

Zelf beschrijven ze hun stijl als symfonische power metal. Ze willen de grenzen van het melodieuze metal genre verleggen en heavy en thrash metal combineren met intense vocale melodieën.

Fire Alarm begint met keyboards en zang, wat me een beetje aan Battle Beast of Beast In Black doet denken. Natuurlijk duurt het niet lang eer gitaar, bas en drums invallen en we een degelijke maar ook typsiche melodieuze female fronted metal song krijgen. Frontvrouw van dienst is Sabrina Todt, die zich bewijst als een uitstekende zangeres. Misschien Heb je je ooit gevangen gevoeld in een situatie waarin je wordt verstikt, maar iets weerhoudt je ervan eruit te ontsnappen? Ben je gebonden geweest aan iets destructiefs, maar voelde je je nog steeds aangetrokken en eraan gebonden alsof je leven ervan afhing? Dat is het moment waarop je het glas moet breken en alarm moet slaan ... Daar gaat de song dus over.

Je zit vast in een oneindige lus en de dingen stoppen om logisch te zijn. Je wordt een slaaf van de eindeloze vicieuze cirkel. Wat is er nodig om het patroon te doorbreken? Ieder van ons zal dit minstens een paar keer in ons leven meemaken. Je hebt alle hoop verloren, je hebt geen motivatie, je ziet geen uitweg. En dan ... gebeurt het. Een doorbraak. Iemand neemt contact met je op. Dat langverwachte evenement gebeurt eindelijk. Er komt iets onverwachts in je leven en je vindt weer inspiratie. Het voelt alsof iemand het leven terug in je aderen heeft geïnjecteerd. De cirkel is doorbroken, je draait niet langer uit de hand of wordt rondgeduwd. Je hebt de kracht en de kracht om weer te doen wat je wilt. Je vindt doel en betekenis. Je neemt de verantwoordelijkheid voor jezelf en besluit dat je niet perfect zult zijn, maar het beste wat je kunt zijn. Je hebt je FireStar gevonden. FireStar brengt op een aanstekelijke wijze een vurige ode aan de liefde.

Het mooie Ashes gaat over het herrijzen uit de assen. Het leven is soms zwaar, voor ons allemaal. Je bent overweldigd, dichter bij je laatste adem dan ooit. En op dit punt realiseer je je dat we niets meer zijn dan sterrenstof. Maar toch, je vecht er tegen, je komt er doorheen. Het is bloed en tranen, maar je staat weer op. Je bent gewond, maar staat nog steeds. Je begraaft je verleden en als een feniks sta je op uit de as.

Silent Saga is een veelbelovende melodieuze metal band bestaande uit ervaren en gedreven muzikanten en een sterke frontvrouw. De “Fire” EP bewijst dat deze band allerminst opgebrand is, maar integendeel charmeert met zijn vurige speelstijl en de schitterende stem van Sabrina Todt. We hopen dat de saga nog lang niet ten einde is en dat er nog veel mooie releases volgen.

De muziek van Silent Saga vind je op hun website en als je daar dan toch bent kun je je evengoed aanmelden op de mailinglist van Silent Saga. Abonnees krijgen namelijk gratis muziek en nieuwe en exclusieve aanbiedingen uit de eerste hand!

Blijf veilig, blijf gezond en blijf naar goede muziek luisteren!

Website / Facebook

Voor de “Fire” EP bestaat nog geen video. Maar we tracteren je graag op  de iets oudere Silent Saga video van Ball of Vanities.