AXXIS - Virus Of A Modern Time (Phonotraxx Publishing)

Koen Asaert    10 april 2020

Eenendertig jaar geleden schreef AXXIS muziekgeschiedenis met hun succesvolle debuutalbum "Kingdom Of The Night". Of ze met het profetische en heel toepasselijke “Virus Of A Modern” opnieuw muziekgeschiedenis schrijven valt nog te bezien. Onlangs besprak ik de “Lockdown “EP van Your Life On Hold en vandaag mag ik schrijven over een andere corona-uitgave.

Dankzij de wereldwijde coronasituatie wordt de muziek van het toneelstuk "Prometheus Brain Project" uit 2007 gereanimeerd en uitgegeven als buitengewone EP (want geen reguliere AXXIS-productie), omdat men het gevoel had dat er net een profetie was uitgekomen. De situatie die we nu doormaken is zo bijzonder en past perfect bij de nummers die ze in 2006 schreven. Dus besloten ze spontaan om de nummers digitaal uit te brengen als een EP. "

“Virus Of A modern Time” is dus gebaseerd op songmateriaal geschreven voor het theaterproject "Prometheus Brain Project", waarin Bernhard Weiß en Harry Oellers van AXXIS verantwoordelijk waren voor de muzikale arrangementen. Het stuk ging in oktober 2007 in première in het Landestheater Schwaben in Memmingen en bood een moderne enscenering van de Griekse godheid Prometheus als hoofdpersoon. In de Griekse mythologie was Prometheus het 'meesterbrein' of de 'voorziener' die vuur uit de hemel besluipt en het naar de mens bracht.

Het “Prometheus Brain Project” beeldde de mens af als een "wereldspeler" die van de aarde een dorp maakt. Een oude hoop voor de mensheid is vervuld dat alle mensen samenkomen en tegelijkertijd is er steeds meer de verschrikkelijke zekerheid dat de mens zichzelf ook kan vernietigen bij alles wat samenkomt. Hij gedraagt ​​zich steeds meer als een god en creëert scenario's van nucleaire dreiging, wereldwijde conflicten en uiteindelijk een virus dat zich snel over de hele wereld verspreidt.

Virus Of A Modern Time is een stevige beuker en vermengt hardrock met flarden harde in het Duits gezongen Mittelalterrock à la In Extremo en Subway To Sally. Babylon, een pittig rechttoe rechtaan hardrocknummernodigt uit tot headbangen, meezingen en het betere luchtgitaarspel . Boats Of Hope laat het tempo wat zakken en behandelt het thema van bootvluchtelingen. Op het weinig opbeurende Last Eagle voorspelt de band op aanstekelijke wijze het einde van de wereld. Laten we hopen dat deze vertelling toch niet zo profetisch is als de andere songs, want dan ziet het voor de mensheid en een groot deel van de levende wezens op deze planeet, niet goed uit.

Het meeslepende Mother Money uit kritiek op het feit dat geld de wereld regeert. De huidige crisis maakt duidelijk dat er iets fundamenteel mis is wanneer verpleegsters, winkelbedienden, postbodes,... moeten zwoegen voor een hongerloon, terwijl managers, investeringsbankiers en profvoetballers meer verdienen dan mensen in hun leven uitgeven. War Games brengt ons de soundtrack van een modern slagveld en bekritiseert de oorlogspelletjes van de wereldmachten,met catchy refreinen en charmante brokjes Duitse strofen. Virus Of A Modern Time (Video Version) tenslotte is een langere versie, met uitgebreide intro, van het openingsnummer. Deze versie vind ik nog het beste.

AXXIS levert als vanouds kwaliteitshardrock. Met “Virus Of A modern Time”, geschreven in 2006, bewijzen ze bovendien een zeer profetische kijk op de toekomst te hebben gehad. Laten we echter hopen, dat niet alles wat ze voorspeld hebben, uitkomt. Want dan zit de mensheid met de gebakken peren. Hoe dan ook, nu u waarschijnlijk toch in uw kot zit, kunt u evengoed genieten van dit uitstekende EP’tje. Blijf veilig, blijf gezond en blijf luisteren naar goede muziek.

Website / Facebook / Spotify