Red Zebra - Songs And Stripes [1980 – 2020] (Wool-E Discs)

Review:CD-reviews uit BeNeLux
 Koen Asaert    15 april 2020

1978. Met een jaar vertraging waait de punk uit de UK ook naar België over. Het inspireert 4 jongens uit Brugge om The Bungalows op te richten. Om wat meer serieus genomen te worden verandert de naam een jaar later in Red Zebra en versieren ze zowaar het voorprogramma van The Cure.


Er zullen in de loop der jaren nog supports volgen: The Untertones, UK Subs, The Sound, Killing Joke… In 1980 behalen ze de finale van Humo’s Rock Rally en spelen ze voor het eerst ‘I can’t live in a living room’. De wereld zal nooit meer hetzelfde zijn voor Red Zebra. Een paar jaar later nemen ze de mini-lp “Bastogne” op, een monument in de Belgische new wave. Eind de jaren ’80 stopt de groep een eerste keer om dan met wisselend succes weer bijeen te komen en nieuwe platen op te nemen. Eind 2010 lijkt het definitief voorbij wanneer er een breuk komt tussen zanger Peter Slabbynck en de 4 andere groepsleden. De eerste richt EX-RZ op, de anderen groeperen zich onder de naam Elements. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Begin 2017 besluiten de vijf de brokken te lijmen en is Red Zebra klaar voor een nieuw avontuur.

Anno 2020 bestaat Red Zebra 40 jaar. Ter ere van dit jubileum lanceert Red Zebra “Songs And Stripes” , een verzamelalbum inclusief 3 live versies en de nieuwe single ‘My Boss The Robot’.

 

 

Het album begint al direct met Red Zebra’s grootste hit I Can’t Live In A Living Room. Het thema van ‘confinement’, opgesloten zitten in je eigen huis of meer bepaald in je eigen woonkamer blijkt brandend actueel. Innocent People is ook een aanstekelijke Red Zebra song die je vanaf die eerste baslijnen al beet heeft. Volgens sommigen klinkt de zang alsof het in een grot is opgenomen. Ik denk niet dat er in Brugge grotten zijn, dus dit zal misschien toch in een kramikkige studio zijn opgenomen. Maar die holle zang geeft de song wel een interessante doe-het-zelf- punk flair. Graveyard Shuffle is voor mij een ontdekking. Het is punky maar geeft ook een western gevoel. Dit instrumentale nummer doet me zelfs wat aan The Clash denken.

TV Activity (live) wordt voortgedreven door een catchy drumbeat. Deze versie lijkt wat minder swingend, maar wel giftiger dan het origineel van de "I'm Falling Apart" EP uit 1981. I‘m Falling Apart zelf wordt hier ook in een live versie gebracht. Je hoort dat Peter Slabbbynck zijn uiterste best doet om zijn desintegrerende delen krampachtig samen te houden. Bastogne is de tweede instrumental op dit album. Het is postpunk maar ik kan ook de cowboy-atmosfeer van het nummer niet van me afschudden. Misschien moeten we het spaghetti-western punk noemen?

Het schitterende Shadows Of Doubt schildert twijfels in de wolken van een mooie lentedag. The Ultimate Stranger getuigt van een geniaal geluid dat nu nog altijd even meeslepend is als toen in 1981. In Man Comes From Ape of ook wel het bananenlied genoemd, bewijst Peter Slabbynck zich als een gedreven docent antropologie terwijl zijn alter ego apengeluiden maakt.

 

 

The Art Of Conversation, één van de beste Red Zebra songs ooit, behandelt ook een antropologisch en sociologisch thema en stelt de vraag of we de kunst van conversatie niet verliezen door nieuwe vormen van communicatie. Het prachtige Polar Club gaat over een club waar mensen proberen hun mentale puinhoop te verbergen en niemand emotie toont. Search Party is minder bekend maar daarom niet minder van kwaliteit en biedt dat typisch Red Zebra geluid van begin jaren 80.

Paradise Lost is niet enkel een steengoede band, maar is ook de naam van een zeer goed nummer van Red Zebra. Oorspronkelijk was dit een bijna-duet (met de Vlaamse actrice: Ann Tuts ), maar op deze live versie toont de band op voortreffelijke wijze dat het ook zonder vrouwelijke inbreng kan. De Franse slag blijft wel in deze mannelijke testosteronversie behouden. We gaan allemaal naar het Paradijs of naar Walibi. The Beauty Of The Beast klinkt een beetje anders dan de andere nummers dankzij de toevoeging van trompet en percussieinstrumenten, waardoor de song zowaar een exotisch en vrolijk gevoel opwekt. De meest memorabele tekstregel moet toch “Being ugly is no sin. You can play a part in a new Fellini film” zijn.

 

 

Beirut by Night toont de schoonheid van tristesse en is mijn favoriet Red Zebra nummer. Het zou dus leuk zijn om dit nummer eens massaal in de Classics 1000 en andere populaire lijsten te stemmen. Kill me before I kill Again van het album “Mimicry”, is ook niet echt het meest vrolijke nummer ter wereld. In de zang voel je de pijn en in het gitaargeluid de angst. John Wayne rijdt de zonsondergang tegemoet op een scheurende gitaar en herinnert er ons aan dat John Wayne geen echte held maar slechts een acteur was. In de live uitvoering van ‘John Wayne’ is hij overigens niet enkel ‘scared’ maar viel hij ook van zijn ‘peird’ (paard).

Op het wat aparte Pony Girl Punishment krijgen we van de zweep omdat we het verdienen, idiote leiders verkiezen en de wereld vergiftigen. Don’t Put Your Head In A Bucket blijkt een prettig punkrock nummer dat afstapt van de klassiek Red Zebra sound. Het is de Red Zebra song die het minst als Red Zebra klinkt, maar wel als een Amerikaanse pretpunk band. Spit On The City is ook punk, maar dan van het serieuzere geëngageerde genre, al sluit dat pogo-pret niet uit. My Boss The Robot is de nieuwste song op dit album en bevat surfinvloeden, een robotstem, coole backings, een retro touch en scherpe teksten! Wij zijn mensen, geen robots! We hebben een gezin, huur om te betalen, leven ons leven: we zijn geen robots! In deze moeilijke tijden is het beter om een ​​mens te zijn dan een robot! Kraftwerk zal het er misschien niet mee eens zijn. Hoe dan ook, dit was het einde van een uiterst sterk verzamelalbum.

Conclusie:
“Songs And Stripes” is een spannende (her)ontdekkingsreis van de geschiedenis en ziel van Red Zebra. De band is een begrip, een live-monster en een scène-pionier binnen de Belgische new wave en post-punk scène en ver daarbuiten. Was Red Zebra je om de een of andere onverklaarbare reden onbekend, dan moet je zeker dit album eens checken. Wij hebben er alvast heel veel van genoten.
 

Facebook / Bandcamp