Winterfylleth - The Reckoning Dawn (Candlelight Records / Spinefarm)

Koen Asaert    22 mei 2020

“The Reckoning Dawn” is het zevende album van Winterfylleth en brengt acht gloednieuwe nummers van zinderende, sfeervolle en emotionele black metal.

Winterfylleth is een populaire Engelse black metalband uit Manchester . Ze beschrijven hun muziek als ‘English Heritage Black Metal’ en worden vaak beschouwd als muzikale wapenbroeders van Wodensthrone vanwege de gemeenschappelijke lyrische en esthetische thema's die ze delen. De band dankt zijn naam aan het Oud-Engelse woord 'Winterfylleth' wat zich vertaalt als ‘'Winter Volle Maan’.

Misdeeds Of Faith begint nogal voorspelbaar, maar dan krijg je plots vocale harmonieën, zodat het allemaal interessanter en plechtiger klinkt. Al bij al is dit een fijn en vertrouwd staaltje van zwartmetalen muzieksmeedkunst. A Hostile Fate (The Wayfarer Pt. 4) brengt mooie maar erg mysterieuze zwarte poëzie die overkomt als een raadselachtige profetie, onder begeleiding van klanken uit de onderwereld. Absolved In Fire gunt je enige rust d.m.v. een akoestische intro met gitaar en viool. Natuurlijk blijft de rust niet duren en krijgen we ten gepaste tijde ook het typische gehamer en gezaag van de betere black metal doe-het-zelver. Minder typisch is de harmonieuze samenzang die hier en daar in het lied opduikt.

Titelsong en black-metal epos The Reckoning Dawn vangt aan met verbeten geknuppel en bezingt op cryptische wijze o.a. passerende fantomen met scherpe wapens, regen en wervelwinden. A Greatness Undone blijkt ook een lang uitgesponnen atmosferische black metal compositie met een iets duidelijker verhaal. Toch blijft er veel plaats voor raadselachtigheid en giswerk. Voor wie het allemaal teveel wordt biedt het akoestische intermezzo Betwixt Two Crowns een welkome rustpauze.

Yielding The March Law gooit de beuk erin en schildert op brute wijze een land van wreedheid vol littekens en doordrenkt van bloed dat bitter maar toch trots is. Wederom is dit een indrukwekkend en episch black metal opus van hoogstaande kwaliteit. Bij In Darkness Begotten verzamelen donker dreigende donderwolken zich om de zon te verduisteren. Weldra komt de donder en de bliksem en de gierende vernietigende stormwind. Althans, dat gevoel krijg je bij deze black-metal-slotsymfonie.

Winterfylleth vult oor, hart en ziel met heerlijk duistere black metal klanken. “The Reckoning Dawn” behoort dan ook tot het betere episch-atmosferische black-metalwerk van de laatste jaren en blinkt tekstueel uit door historisch-mythologische zwarte poëzie.

Dit zwarte juweel kun je o.a. hier bestellen.

Facebook / Bandcamp