Witch Taint – Sons of Midwestern Darkness (Tee Pee Records / Suburban)

Koen Asaert    31 mei 2020

Van de gevaarlijke straten van Gary, Indiana via Oslo, Noorwegen (of misschien andersom - we weten het niet zeker) komt Witch Taint, de meest extreme en satanische ‘Noorse Black Metal’-band uit Indiana ooit. Of dat is althans wat dit olijke metalduo je wenst wijs te maken.

Witch Taint-oprichter Lance the King of Black Metal (naar verluidt komiek en muzikant Dave Hill) en de in Oslo geboren Matthias Backwards (volgens de geruchten komiek Phil Costello), begonnen in 2017 als duo live op te treden. Dat jaar speelden ze een select aantal nummers tijdens uitverkochte optredens en op het Wacken Open Air-festival 2018 in Duitsland. Afgelopen lente begon Witch Taint op te treden als een volledige, zeskoppige live band (voornamelijk bestaande uit leden uit de donkerste uithoeken van Craigslist) die zo extreem, brutaal, grimmig, onheilig, ‘kvlt’ en gewoon min of meer negatief zijn dat de meeste mensen het niet eens aankunnen. Het full-length debuut “Sons of Midwestern Darkness” bevat gastoptredens van leden van bijna-net -zo-extreem-als-Witch Taint-bands als Venom, Carpathian Forest en Autopsy

Het album begint met een waarschuwende Introduction die de wenkbrauwen doen fronsen. We Are your New Gods is een mengeling van klassieke heavy metal en heel oude black metal. Daarna krijgen we het grappige Interlude: Black Metal vs. Death Metal. Het aanstekelijke Death to Death Metal lacht heavy en black metalgewijs met death metal . Het is duidelijk dat we dit duo niet al te serieus moeten nemen

Sons Of Satan is een uiterst catchy heavy metalsong, waarbij je halfweg in de kreukels ligt van het lachen. Interlude: Can One Be Grim and Extreme All The Time? biedt nog zo’n komische dialoog. Changes (A Little less Time for Satan) serveert een meeslepende ironische hardrock powerballad. Viking Heaven begint onheilspellend met orgelmuziek, klopgeestgeluiden en donderslagen en ontwikkelt zich tot een aanzuigend zwaarmetalen alles verslindend monster. Op Ready 4 Love slaagt Witch Taint erin een mashup te maken van zwoele soul en harde moderne metal à la Slipknot en co.

Are You Ready (to Black Metal) vermengt erg dansbare heavy metal met black metal elementen . Interlude: On the Grimness of Noodles serveert noedels met boter al seen smakelijk en vooral grappig tussendoortje. Sons Of Midwestern Darkness is grimmige ‘kvlt’ satanische heavy metal. Bij The Dark Way neemt Jenifer Valle de microfoon over in een parodie op de prachtige sopraanstemmen binnen het gothic metal en black metal genre. Als je van duisternis houdt, moet je het licht uitdoen.

Taint of the Witch blijkt een verrukkelijke meezinger, die ook ideaal is voor de nodige nekgymnastiek. Conclusion likt het einde van het album met een interessante dialoog. Gelukkig krijgt de luisteraar van de CD nog 2 bonustracks. Gods Of The North heeft een super coole en verontrustende intro en doet zowel denken aan The Kovenant, Marilyn Manson als aan klassiek heavy metal. Het schitterende In the Hall of the Witch tenslotte bevat echo's van King Diamond, Lordi, Megadeath en nog vele andere cult metalbands.

"Sons of Midwestern Darkness" van Witch Taint is het meest ‘grimmige’, ‘kvlt’ , heavy metalalbum voor metalheads die zichzelf niet al te serieus nemen. Dit is geen black metal album maar een uitstekende dolkomische heavy metal parodie over een black metal band. Bekijk zeker eens de video’s en dan zul je wel begrijpen wat ik bedoel.

Facebook / Bandcamp