Phil Stiles – The Anchorite (Epictronic)

Koen Asaert    11 juni 2020

“The Anchorite” is de debuut solo-EP van Final Coil-frontman Phil Stiles. Terwijl de sociaal-politieke lyrische thema's van Final Coil blijven bestaan; de muziek loopt uiteen en put uit een reeks elektronische invloeden om een ​​duister ambient soundtrack te creëren voor Phil's verhalen over sociaal verval.

Opgenomen in de nasleep van het veelgeprezen tweede album van Final Coil, “The World We Left Behind For Others”, en tegen de achtergrond van de noodlottige beslissing van het VK om de EU te verlaten, portretteert The Anchorite de seismische maatschappelijke verschuiving die plaatsvindt, niet alleen in het VK, maar overal ter wereld als de bewakers van de Het Westfaalse natiestaatssysteem botsen met progressieve globalisten. De EP, opgenomen en gemixt door Phil, werd gemasterd door de legendarische James Plotkin (ISIS, Khanate, Earth, Sunn 0))), Pelican), en het resultaat is een EP die een dunne lijn betreedt tussen koude industrial, progressieve rock en hartverwarmende trip hop.

Intro combineert gitaarwerk met het koude, onmenselijke gezoem van ondergrondse machines. A Nation’s Trust zuigt je mee in een claustrofobische droom. Het rustige, mysterieuze A Slide Into Depravity, doet denken aan Massive Attack maar bevat ook dat dreigende sfeertje van MC 900Ft. Jesus’ “The City Sleeps”. Antipathy kruist gespierde industrial metal gitaren met bevreemdende ambient Critical Thinking klinkt als instrumentale experimentele synthpop, die door toevoeging van o.a. gitaren evolueert naar atmosferische industrial. Het is vreemd dat Bury Your Head (Cassette Bonus Track) slechts een bonustrack op de cassette is (verkrijgbaar via Bandcamp) want dit is echt een zeer goed opgebouwd ambient industrial track met interessante vocals.

Phil Stiles levert met “The Anchorite” een fijn EP’tje met een tamelijk origineel atmosferisch industrial geluid af.

Website / Facebook / Bandcamp