Eye Of Nix - Ligeia (Prophecy Productions / Suburban)

Koen Asaert    12 juni 2020

De creatieve bedoeling van de band Eye OF Nix uit het verre Seattle is om muziek te maken die bedreigend, mooi en hard is door betoverende ritmes, emotionele melodieën en intense dynamiek.

Met zijn titel die een van de sirenes uit de Griekse mythologie oproept die mensen tot hun ondergang hebben verleid, lokt dit aangrijpende maar tot nadenken stemmende album de luisteraar door stormen en kalme wateren naar de verste grenzen van het bestaan. Tekstueel ingaand op obsessie, schroom, verslaving en illusie, roept "Ligeia" een reeks emoties op die zowel troostend als verontrustend tegelijk zijn. Voor zangeres en gitariste Joy Von Spain is het idee dat elk moment het laatste kan zijn dat we ervaren als onszelf, een eindeloze zee van inspiratie."

De sterke opener Concealing Waters begint rustig en langzaam, maar de rust is zeker niet constant. Af en toe hoor je passages die eerder aan black metal doet denken. Wat ik helemaal niet erg vind. Ook heeft de song een ritueel randje, iets wat voor mij altijd een pluspunt vormt. Op Pursued toont Joy Von Spain dat ze over een geweldige grunt beschikt. Van de ene vocale verrassing vallen we in de ander want we krijgen ook hoog opera-achtig gezang voorgeschoteld. Het nummer bevat kortom wel interessante elementen maar blijft toch maar een bordje brokkenpap. De avant-garde black metal song Tempest scoort vooral door de zang van Joy Von Spain.

Het post-metal nummer Stranded flirt met neofolk en geeft je een gevoel van eenzaamheid. Het tweede deel van de song is echter veel wilder en gunt je geen moment van zelfmedelijden maar brengt je eerder op het randje van razernij.Op Keres gaat de waanzin verder, maar dan in een mildere instrumentale vorm. Ligeia schippert tussen contemplatieve sereniteit en post-metalen zenuwachtigheid. Adrift drijft op een kalme zee richting uiterst mooie dark folk. Stone & Fury biedtzowel het kalme, solide, betrouwbare van steen als de woeste wildheid van de furiën.

De muziek van Eye Of Nix, is op zijn minst experimenteel en veelzijdig te noemen.De avant-garde blackened doom (post-) metal met hier en daar wat dark folk elementen roept tegenstrijdige gevoelens van schoonheid en brutaliteit, sereniteit en razernij, betrouwbaarheid en wispelturigheid op.

"Ligeia" is o.a. hier verkrijgbaar als Digipak CD, LP (zwart, gelimiteerd paars) en hardcover artbook met gouden hotfoil embossment cover en aanzienlijk verbeterde artwork naast een 6-track bonus CD met covers, alternatieve versies en remixen.

Facebook / Bandcamp