Dance My Darling – Apoda (darkTunes Music Group)

Koen Asaert    13 juni 2020

Dance My Darling is een darkwave/electropop band uit Moskou, die recentelijk tekende bij het darkTunes label, dat blijft verbazen met sterke releases. Recentelijk besprak ik hun maxi singles “Matilda” en “Love & Hate” als opwarmertje voor dit debuutalbum.

Dance My Darling is een muzikaal project uit Rusland, in 2019 gecreëerd door Roman Munster, voorheen de leider van de Russische gothic metalband Maestro Nosferatu, die bestond van 2008 tot 2018, en Alexandra Snork, de keyboards van de Russische postpunkband Gruppa Hmuryi. De naam Dance My Darling is een verwijzing naar "Dance Mephisto", de naam van een nummer van de Oostenrijkse zanger Falco, waarvan Roman Munster een coverversie maakte als onderdeel van zijn vorige metalband Maestro Nosferatu.

No Refuse is een aangenaam darkwave nummer met echo’s van Clan Of Xymox en Solar Fake. Het Engelsvan zanger Roman is overigens zeer goed en alleszins zonder het typisch sterk Russisch accent. Go Away biedt catchy electropop met eenvoudige refreinen die je al dansend kan meezingen. Love & Hate blijkt een aanstekelijk dark electropop nummer. De vrouwelijke gastvocaliste Yona Kira klinkt zowaar een beetje als Yolandi Visser van Die Antwoord.

Danse La France serveert vrolijke electro. En het is best bijzonder dat een Russische darkwave band een Franstalig dansnummer uit zijn hoed tovert. Starlight Night sleept je mee naar buiten waar het dansen wordt verdergezet onder een heldere sterrenhemel. De rustige electroballade Apoda zorgt voor een dromerige sfeer. Carousel pakt uit met stevige electro-darkwave.

Freak Show is een degelijke song, maar zou live echt geweldig klinken met een volledige bandbezetting. Matilda biedt dromerige darkwave met sporadische gothic rock invloeden. The Fairy Tale Has no Happy End zorgt contradictorisch voor een mooi en gelukkig einde.

Het Russisch duo Dance My Darling zorgt met “Apoda” voor een sterk electro-darkwave debuutalbum. Maar soms komt het geluid te gepolijst en te elektronisch over. Hopelijk kan de band live een steviger en ruwer geluid neerzetten, want dan komen deze mooie songs pas volledig tot hun recht.

Het album "Apoda” kun je o.a. hier beluisteren, streamen en kopen.

Facebook / Bandcamp / Spotify