Constellatia - The Language of Limbs (Season of Mist)

Koen Asaert    18 juni 2020

“The Language of Limbs” is een post-metal album met black metal- en progressieve invloeden, en een gezonde dosis sfeer met zin voor romantiek en nostalgie.

Het Zuid-Afrikaanse Constellatia bestaat uit Adam Hill (rhythmgitaar), Gideon Lamprecht (leagitaar), Keenan Oakes (bass, vocals) en Lawrence Jaeger (drums) en krijgt op dit album versterking van eersteklas gastvocalisten, namelijk Alison Rachel van HONEYMOAN en de wat bekendere singer / songwriter Lucy Kruger. Samen leveren ze een plaat af, die uit een plaats van wanhoop kwam; een muzikale uitlaatklep voor de jaren van ontbering die de creatieve masterminds Gideon Lamprecht en Keenan Oakes in hun persoonlijke leven hebben doorstaan.' In feite blijkt dit een triomfantelijke plaat die gaat over obsessie en overwinnen.

All Nights Belong to You begint met een gepolijst en heel erg atmosferisch black metalgeluid, dat meer en meer opschuift richting prachtige post-metalklanken en uiteindelijk uitmondt in emotionele dreampop. Alsof dat nog niet genoeg is bewandelt de band ook de kronkelige paden van progressive rock en doommetal. In Acclamation blijkt ten dele energetische atmosferische black ‘n’ roll en deels rustige progressive metal. Empyreanbiedt uiterst genietbare zwartgebrand postmetaal. The Garden gaat aanvankelijk de richting uit van hemelse introverte dreampop met zachte vrouwelijke vocalen maar trakteert ons dan op erg verdraagbaar geschreeuw uit de onderwereld.

Constellatia pakt op “The Language Of Limbs” uit met een betoverend mooi en gevarieerd progressive post-metalgeluid dat van dreampop tot black metal reikt. Een aanrader voor wie houdt van een veelzijdig prachtig contrasterend atmosferisch experiment.

Het album is o.a. hier verkrijgbaar.

Facebook / Bandcamp