Apoptygma Berzerk – Nein Danke! (Tatra Records/ Pitch Black Drive)

Koen Asaert    2 juli 2020

De Noorse band met de moeilijke naam Apoptygma Berzerk van mastermind Stephan Groth pakt uit met wederom een intrigerende release. Ditmaal geen exclusief digitale release, want “Nein Danke!” is ook uitgekomen op cd en als 12” vinyl .

Soma Coma voelt direct aan als een typisch Apoptygma Berzerk furturepopnummer dat wel eens hoog zou kunnen scoren. Atom & Eve is ook typisch Apop maar dan Apop als industrialproject. Niet dat het een erg hard nummer is. Integendeel het is een eerder rustig nummer. Zeker als je het vergelijkt met hedendaagse industrial bands. A Battle For The Crown doet me denken aan de bodypop van And One, al zit er minder schwung in het nummer dan wat bij die Duitsers gebruikelijk is. Nearest is een synthpopparel,ademt melancholie uit, klinkt melodieus en ligt goed in het gehoor.

Deep Red (The Long Cut by Vile Electrodes) biedt beklijvende electropop met een duidelijk donker randje. A Battle For The Crown (Drugwar Remix) werd door de gehaktmolen gehaald, maar behoudt de kenmerkende Apoptygma-stempel, ook al blijft er weinig tot niks over van de zang. Atom & Eve (C64 Version) biedt lekker luistervoer voor nostalgici die een boon hebben voor dat typische C64-geluid. Jennifer Corvino tenslotte begint met prachtig pianospel en ontwikkelt zich tot een mooie instrumental.

Waarom deze EP “Nein Danke!” heet, is mij een raadsel. “Ja Gerne!” lijkt mij een toepasselijker titel. Want dit is een zeer interessante EP met lekker in het gehoor liggende nummers. Natuurlijk hadden we liever een volledig album van Apotygma Berzerk gehoord, maar anderzijds zijn we de laatste tijd dermate verwend met de digitale uitgaves van remixes en rarities dat we deze “Nein Danke!”EP er graag als smakelijk toetje bijnemen.