Various Artists – Infacted 9 (Infacted Recordings / Suburban)

Koen Asaert    8 juli 2020

"Infacted 9" is het negende deel van de succesvolle compilatiereeks van het Duitse label Infacted Recordings en biedt ideaal luister- en vooral dansvoer voor liefhebbers van electro, EBM, futurepop en dark rave.

"Infacted 9" wordt stevig ingezet met de stompende EBM-en technobeats van Lykard – Unsterblich (club mix). De Teutoonse zangstijl doet me denken aan D.A.F. en Zweite Jugend. Beyond Border doet me met Construction (Frozen Plasma Remix) sterk denken aan de zachte futurepop van Frozen Plasma, die hier toevallig ook verantwoordelijk tekenen voor de remix. Het resultaat is mooi maar misschien iets te braaf. Orange Sector daarentegen haalt op Zerstörer (Pandoria Remix) veel zwaarder uit met stompende Duits EBM. Ik had nog nooit van The Saint Paulgehoord, maar ze leveren met Your Face een degelijke moderne synthpopsong af. Cyto – Dressed To Creep (Rob Dust Remix) blijkt een sterk en interessant electropopnummer van een redelijk nieuwe Berlijnse band.

Torul gaat al wat jaren mee, zonder echt potten te breken. You And Me (Into The Knot Remix) zal, ondanks dat het een mooi zacht electropopnummer is, daar geen verandering in brengen. Nine Seconds – Dr. Mabuse (Club Mix) brengt je een moderne herwerking van het jaren 80 hitje van Propaganda. Pandoria– Crush (Ruined Conflict Remix) begint heel zachtaardig maar bijt dan meer en meer van zich af. Toch blijft het heel melodieus. Probe is het zoveelste project van labelbaas Torben Schmidt. Tension(Robert Staub Remix) biedt een soort van primitieve (dark) techno met veel breakbeats. Ik vraag me overigens af of Rob Dust en Robert Staub niet één en dezelfde persoon zijn.

Reaper , is één van de bekendere namen op deze compilatie. Het electro-industrial project van Vasi Vallis van Frozen Plasma pakt bij Atlantis (Infacted Rough Mix) uit met een aanstekelijk dark rave nummer. Menschdefekt– Deliverance koppelt een harsh industrial stijl van zang aan milde futurepop. State Of The Union – Bad Flower (Aircrash Bureau Remix) gaat de retro-futuristische toer op met door robot-achtige stemmen begeleide electropop. Lights Of Euphoria – The Rage Inside (Infacted Version) vangt heel interessant aan maar verwatert dan tot futurepop light.

Endanger– Blood Red Roses (club mix) met zangeres Kiara M.E. is zowat het beste nummer van hun laatste “Polished” album en is een ideale keuze voor deze verzamelaar. De pittige electrorock van Missing In Stars - Not N But Lovin is een aangename verrassing en geeft deze compilatie een ruw randje. Op Gen-ZX– When I’m With You worden we vergast op robotten die een synthpop spelen. Aircrash Bureau – Herzschlag (Semilocybe Remix) sluit deze excellente compilatie af met Teutoonse EBM- en technobeats en maakt zo de cirkel rond.

Infacted Recordings levert met "Infacted 9" weer een uiterst genietbare compilatie af, van vooral remixversies, van electro-, EBM-, futurepop-, synthpop- en dark rave-tracks, waarvan veel voor het eerst op CD en ook een paar exclusief op deze verzamelaar verschijnen. Het loont dan ook zeker de moeite om dit verzamelalbum aan te schaffen.

Facebook / Bandcamp