Viviankrist - Cross Modulation – Bootleg Remixes (Ritual Productions /Suburban)

Koen Asaert    9 juli 2020

Viviankrist en haar label Ritual Productions konden een resem artiesten met daaronder bekende namen als Maniac en Iggor Cavalera aantrekken om haar debuutalbum “ Cross Modulation” te herwerken.

In de zomer van 2019 verwelkomde Ritual Productions de in Oslo residerende Japanse geluidsvisionaire Viviankrist ook wel gekend als Vivian Slaughter van Gallhammer in hun steeds groter wordende selectie met haar debuut-LP, Cross Modulation, die werd uitgebracht in samenwerking met Diagonal Records.

Ritual Productions is nu verheugd om nieuwe herwerkingen en mutaties van de Cross Modulation-tracks, toepasselijk getiteld “Cross Modulation - Bootleg Remixes”, te lanceren. Ze hebben artiesten en muzikanten uit enorm uitgestrekte en contrasterende sonische sferen uitgenodigd om bij te dragen aan dit project,. Wat die artiesten gemeenschappelijk hebben is dat ze allemaal voorstander zijn van artistieke vrijheid, sterke identiteiten koesteren en als zodanig verenigd zijn in hun transformatie en transmutatie van muzikale grenzen.

Behind Mirror | Behind Glass door Tucan (Superorganism)blijkt een interessante langzame behekste track. Blue Iron | TBAJK Flesh (Justin Broadrick / Godflesh)brengt je met trepetitieve beats in een zalige trance. Midnight Sun | rLr roLerRichard Russell (XL Recordings) behoudt het mysterieuze , ondanks de hakkende sequenties. Op Nails | Witch’s Mist mag Viviankrist zelf aan de bak voor een herwerking. Met allerlei geluiden schildert ze een hypnotiserend muzieklandschap. Ik vind het interessant om naar te luisteren, maar ik zou eerlijk gezegd nooit betalen om dergelijke knoppendraaierij ‘live’ te zien.

Het beangsigende Out of Body | HallucinationConcierto de la Familia (Yuko Araki & Naoto Araki) zou niet misstaan op de soundtrack van een horrorfilm. Bij Midnight Sun | Modular SunMixhell (Iggor Cavalera & Laima Leyton)heb ik gemengde gevoelens. Als het de bedoeling is om je in trance te brengen dan is deze missie geslaagd, maar anderzijds is het vooral veel van hetzelfde. Naar het einde toe begint wel wat spannender te worden, maar dan is het kalf eigenlijk al verdronken. Ook Tear | IM NORDENRobert Hampson / CHASM (Loop) draait teveel in dezelfde cirkel rond. Maar misschien ben ik wel te streng omdat ik bloednuchter naar deze muziek luister en is het wellicht te bedoeling hiervan te genieten bij inname van geestesverruimende middelen.

Met Blue Iron | Melmetallic Joseph Conrad VoidManiac (Skitliv / Sehnsucht / Mayhem)kan ik al wat meer aanvangen. Met (black) metal heeft het niks te maken, maar er worden wel interessante industriële klanken voortgebracht. Als je Insects | Remember WhenAndrew Liles (Nurse with Wound / Current 93) heel luid afspeelt bezorg je je buren wekenlang angstaanjagende nachtmerries. Eleventh | Paranoid RubedoAdam Richardson (11PARANOIAS) behoort ook tot het kransje van de vreselijkste nachtmerriegeluiden.

Bij Midnight Sun | 555Ryan Lipynsky (Unearthly Trance) is het risico inderdaad aanwezig dat je in een onaardse trance komt... of simpelweg in slaap valt. De energieke industriële (black) metal van Blue Iron | Blue Iron Black MetalChris Naughton (Winterfylleth / Atavist)is mijn favoriete track, omdat de industriële bliepjes gedomineerd worden door weidse gitaarlagen. Midnight Sun | Midnight Oil (Dis Merci)Tic (FKA Twigs) is daarentegen het minste en gelukkig ook kortste nummer van dit album en klinkt eerder als auditieve foltering dan als muziek. Het album eindigt in mineur met Tear | Inversionrisaripa (Gallhammer), een marteling voor de oren.

“Cross Modulation – Bootleg Remixes” van Viviankrist en collaboranten is op zijn minst speciaal te noemen. Dit is een buitengewone trip door een bevreemdend geluidslandschap dat nu eens hypnotiserend en dan eens ronduit beangstigend werkt. Ik veronderstel dat je in een bijzondere stemming moet zijn om ten volle van dit album te genieten. Als nuchtere mens trof ik enkele boeiende tracks aan, maar werd ook geconfronteerd met verveling en op het laatst zelf met brutale auditieve foltertechnieken.

Facebook / Bandcamp