Acylum - Filthy Memories - Part II (Alfa Matrix)

Koen Asaert    26 juli 2020

In lockdown gedwongen, zoals de meesten van ons tijdens de wereldwijde Covid19-pandemie van 2020, greep Acylum de kans aan om op een nostalgische sonische zoektocht te gaan,naar oude opnames, zeldzame samenwerkingen en andere niet-uitgebrachte vroege demo-tracks.

"Filthy Memories - part II" is opgedragen aan het steeds groter wordende en zeer trouwe leger van Acylum-fans en zal de hardcore fanbase helpen in hun lange wachttijd tot het nieuwe langverwachte studioalbum "Kampf Dem Verderb" uitkomt in de herfst van 2020.

Ik behoor echter niet of nog niet tot die troep van Acylum-liefhebbers. Eerlijk gezegd had ik, ondanks dat ik niet vies van het genre ben, nog nooit van Acylum gehoord. Nochtans bestaat het project van Pedro Engel al sinds 2004. Het feit dat Acylum onderdak heeft gevonden bij het kwaliteitslabel in electro en industial Alfa Matrix, wekt bij mij evenwel het sterke vermoeden dat Acylum toch heel wat in zijn mars heeft.

Fatal Decrease (rough version) blijkt een lekkere industrial track met veel samples en distortion. Het vocale werk doet me wat aan Suicide Commando denken. En dat is toch geen slechte referentie. Born To Be Hated (shot two) is ook niet mis. Al mis ik nog wat pit.

Ik heb geen idee hoe het origineel klinkt, maar het logge industrialmonster Dead Culture (Wynardtage remix) weet een liefhebber als ik te overtuigen. Evolve (feat. Animassacre) is een samenwerking met het voor mij al even onbekende Animassacre. Een bloedbad is het niet geworden, wel een fijne maar toch niet zo opmerkelijke industrial track. Northern Sons Under Southern Skies is dan weer een stuk origineler, niet in het minst door de aangename vrouwenzang. Eigenlijk heeft het wel wat weg van een harder nummer van L’Âme Immortelle.

De beats en coole angstaanjagende samples in Face To Face (e-noxe attack) nodigen uit tot een trip naar de dansvloer. Wie de donkere mannen in Angel Eyes (feat. Darkmen) zijn, weet ik niet. Feit is wel dat ze er een lekkere aggressieve industrial track van gemaakt hebben. Hetaere (Acylum vs. Haushetaere version) zou je de gevoelige ballade van het album kunnen noemen, in zover er überhaupt een harsh industrialballade mogelijk is. Op Visionen Des Bösen lijkt men alle schreeuwpartijen uit horrorfilms gesampled te hebben, voeg daar nog wat uitstekende martial industrial aan toe en je hebt de ideale nachtmerriemuziek die je maar liefst 7 minuten moet uitzitten.

No Way Out biedt nog een aardige portie horror-industrial. Game Over (demo) begint onheilspellend en heeft het potentieel van een echte dansvloervuller. Dus, DJ’s, steek deze track maar in je set. Black Death (club mix - demo) kan zowel in een industrial- als een technoset. Corpse Division (demo) neigt meer naar noise en vormt een ideaal auditief marteltuig. Ik heb dan ook halfweg de track geskipt naar het volgende nummer. New World (demo) vangt stroef en repetitief aan maar wordt naar het einde toe steeds genietbaarder. Rage, Blood And Honour (demo) heeft zeker zijn kwaliteiten als martial industrial track, maar het is duidelijk dat dit een demo is en dat nog niet alles snor zit.

Met Lords Of Darkness (Davantage remix) krijgen we nog eens een dampened dancefloor filler. War (S.V.E. version) is er dan weer eentje om door de speakers van de Abu Graib gevangenis te jagen. Black Virus (Polarlicht 4.1 remix) blijkt gelukkig een stuk rustiger en vooral zachter voor de oren. We krijgen interessante samples bovenop Front 242-achtige beats. De industrial track Trip Of Hate (May-Fly remix) lijkt een futurepop-makeover te hebben gekregen, wat een zeer knap resultaat oplevert. Waar het vorige nummer nog enigszins als industrial song te herkennen is, klinkt Fear (May-Fly remix) als pure futurepop. Het is een mooie song geworden, maar klinkt toch heel anders dan het hardere werk dat ik van Acylum ondertussen gewend ben.

Acylum biedt op “Filthy Memories –Part II” over het algemeen dansbare brutale hoogwaardige industrial met nu eens stampende martiale invloeden en dan weer schrikwekkende horrorelementen.

Facebook