Ost+Front – Dein Helfer In Der Not (Out Of Line Music)

Koen Asaert    30 juli 2020

Ost+Front presenteert zich op geheel eigen en eigenzinnige wijze als uw helper in nood!" Waar andere bands na verloop van tijd hun beet verliezen, laten Ost+Front tanden zien: "Dein Helfer In Der Not" is pure adrenaline voor de steeds groeiende fanbase en een provocerend kunstwerk.

Geld Geld Geld een sterk Neue Deutsche Härte 2.0 nummer met symfonische metal-invloeden knalt het album op gang. Schau Ins Land vangt rustig aan en doet denken aan Mittelalterrock, maar dan ontdaan van de middeleeuwse instrumenten. Ik vraag me af of Honka Honka gebaseerd is op een oud Duits kinderrijmpje. Alleszins is het een meeslepend nummer geworden dat tot dansen uitnodigt. Sex, Schnaps und Gewalt is een zeer stevig nummer, zeker in het begin. Brutaliteit wordt echter met melodie gecombineerd, zodat je een uitgebalanceerd resultaat krijgt dat lekker in het oor ligt.

Ikarus smijt er onmiddellijk een portie gitaren tegenaan en klinkt als een kruising van Rammstein en Mittelalterrock. Vrouwelijke achtergrondstemmen geven het geheel bovendien een symfonisch karakter. Was einmal war bevat ook vrouwelijke backings en blijkt een tamelijk rustig en onroerend nummer. Mein Eigentum vermengt Oomph!, Rammstein en Tanzwut tot een aanstekelijke cocktail.

Het erg elektronische Schwarzer Helmut zorgt voor de nodige nekgymnastiek . Die Räuber berooft je van het verstand met stevige rocktonen. Porco Dio biedt Neue Deutsche Härte met een zuiderse flair. Iets wat we ook al bij Rammstein en Lord Of The Lost zijn tegengekomen. Zaubertrank klinkt als een vrolijk Mittelalterrock-drinklied met echo’s van Subway To Sally, In Extremo, e.d. Frauenzimmer doet dromen van vrouwen en vrouwenkamers. Untermensch bevat overvloedige pathos, gotische invloeden en een sterke Deutsch- en Mittelalterrockinslag.

Op Viel Spass beim Sterben(Bonus) wordt op uitgebreide poëtische manier vertelt wat men met kinderverkrachters wil doen. Roter Bau (Bonus) begint rustig. Maar de rust is slechts van korte duur, want dit nummer is hoofdzakelijk opgebouwd uit grote blokken adrenaline. Het instrumentale Der Anfang(bonus) is een beetje vreemde titel om het album mee af te sluiten. Het begin zal het einde zijn, zullen we maar denken. Al had men deze track beter ‘Zwischenstück’ genoemd.

Ik ben aangenaam verrast door de hoge en constante kwaliteit van dit album. Ost+Front vertegenwoordigt de zoveelste generatie van de Neue Deutsche Härte. Ze vinden het genre niet opnieuw uit, maar voegen er wel een dikke knipoog naar Mittelalterockmelodieën aan toe en bewijzen dat ze niet zomaar de zoveelste budgetvriendelijke versie van Rammstein zijn. Ik had deze band deze zomer graag live gezien, maar voorlopig moet ik het met deze prachtige schijf stellen.

Website / Facebook