Pig Destroyer - The Octagonal Stairway (Relapse Records)

Koen Asaert    30 augustus 2020

Een zinderende dosis grindcore, harde noise en industriële swagger, “The Octagonal Stairway” bevat 6 verpletterende nummers van de legendarische band, incl. B-side noise tracks en een bijzondere verschijning van Iggor Cavalera. Dit is althans wat we lezen in de korte promotekst.

Eerlijk gezegd heb ik getwijfeld of ik deze EP zou bespreken. Het album begint als teringherrie met elementen van grindcore, speed- en groovemetal. Gaandeweg krijg t de opener en titelsong the Octagonal Stairway gelukkig het karakter van een echt nummer i.p.v. stuurloze chaos. The Cavalry schiet met een verschroeiend tempo uit de startblokken en kan misschien nog het best als grindcore beschreven worden. Het is alleszins een zeer snel en oppeppende song. Vanaf het derde nummer Cameraman begin ik meer voeling met de muziek te krijgen. De noisy grindy speedmetal vertoont al wat meer industrial elementen, wat me op vertrouwdere grond brengt. News Channel 6 is zelfs een typisch industrial intermezzo met veel samples. Waardoor het ook niet zou misstaan op een album van Ministry, Dawn Of Ashes of zelfs Marilyn Manson. Op de psychedelische industriël noisetrack Head Cage neemt men zelfs volledig gas terug. Sound Walker tenslotte speelt volop met echo’ s en een kille sound, waardoor het meer in het vaarwater van post punk en darkwave terechtkomt.

Hoe meer industriële elementen Pig Destroyer in haar muziek stopt, hoe intrigerender ik het vind. De snelle grindcore tracks zijn misschien ideaal om op een energetische manier wakker te worden maar de wat tragere industriële experimenten maken “The Octagonal Stairway” pas echt duister en interessant.

Facebook / Bandcamp