Realize – Machine Violence (Relapse Records)

Koen Asaert    12 september 2020

Realize is een band uit Arizona die de mosterd haalt bij Godflesh, Nailbomb en Meathook Seed. Met hun nieuwe album “Machine Violence”, willen ze een rauwe en hyperagressieve versie van industrial metal brengen.

Alone Against The Flames stookt het vuur onmiddellijk op met erg oldschool klinkende industriële metal. Op Melted Base legt men een stevige fundering waarop een solide geluidsmuur kan opgebouwd worden. De band met Kyle Kennedy, Matt Underwood (Sex Prisoner) en Matt Mutterperl (North en Languish) mag dan wel het warm water niet uitgevonden hebben, maar hun industriële metalen creaties hebben wel een sterk effect. Verpletterende metalriffs worden vermengd met stuwende, maar vaak onorthodoxe industriële ritmes en dissonante noise. Long Stare blijkt een claustrofobisch ramlied met schreeuwende vocalen en drilboor-achtige drums. Op Hypermech haalt men zo hard uit, dat je trommelvliezen haast scheuren.

Disappear geeft leven aan een volgend verscheurend monster.Realize, mag dan niet de origineelste of snelste zijn , maar is wel één van de hardste en meest boze industrial metalbands. Op Simulated World Down voel ik me ondertussen zowel murw geslagen als geïnjecteerd met nieuwe energie. Slag Pile luidt een nieuwe ronde in van een uitputtende maar spannende boksmatch. Gateway Trial betekent dan weer een nieuw genadeloos offensief in de sonische oorlogsvoering van Realize, die eindigt met het bevreemdende en zowaar rustig instrumentaal nummer Heavy Legs in The Mansion.

Realize bewijst zich als één van de hardste, luidste, smerigste industrial metalbands van deze tijd. “Machine Violence” biedt zowel hevige adrenalinestoten als oorverdovende dreunen op je bakkes. Dit album is extreem en ik verwacht me dan ook aan erg gepolariseerde reacties. Want de een zal dit een geniaal album vinden, terwijl dit voor de ander gelijkstaat met auditieve marteling.

Bandcamp