Toal - Ritus Ex Silenti (darkTunes Music Group)

Koen Asaert    21 september 2020

Na de uitstekende atmosferische electropop-single “Trapped Heat”, meldt TOAL zich terug met het debuutalbum “Ritus Ex Silenti”, waarrond de verwachtingen hooggespannen zijn.

TOAL begon in het najaar van 2017, toen de 4 muzikanten elkaar voor het eerst ontmoetten. De muzikanten uit Braunschweig en Herford kenden elkaar nog niet goed, maar de zoektocht naar alternatieven voor hun huidige projecten gaf de gezamenlijke impuls. Het werd tijd om iets met hun muziek te maken, iets te delen, iets te kunnen veranderen.

Luzi Lacole, opgeleid als zangeres bij onder meer Mina Harker, zingt sinds 2009 in een gospelkoor en verschillende rockcoverbands. Ze trad in 2017 met succes toe tot de elektronische muziekscene als keyboarder, danseres en zangeres van de band SynthAttack. Rob Gee en Oak, die al jaren in verschillende bands actief zijn, kenden elkaar al van een gezamenlijk project. Rob Gee ondersteunt de band als keyboarder en gitarist. Oak is drummer en bassist. Ze ondersteunen ook een ander elektroproject als live toetsenisten, drummers en achtergrondzangers op het podium. Tian speelt sinds 1989 drums in verschillende rock-, pop-, soul-, jazz- en electrobands. Hij werkt sinds 2010 als professionele muzikant en drumleraar en doet sinds 2008 ervaring op met electrobands.

The Witch is een verassende en meeslepende mengeling van dromerige witch house en dark pop. Unreal World lijkt dan weer sprookjesachtige maar tamelijk mainstream synthpop. Trapped Heart begint als een mix van ingehouden electro en synthpop dat me aan Black Nail Cabaret doet denken, maar gaandeweg ontdek je nog meer invloeden: een vleugje nineties dance, een beetje new age, voorzichtige industrial tonen,... Magic blijkt een magische mix van wederom nineties dance à la Sylver, Stash!, Lasgo en Milk Inc. en electropop.

De zwierige symfonische synthpop van Love doet me denken aan een vrouwelijke kruising tussen O.M.D. en Mesh. Imperial Black laat zich het beste beschrijven als witch pop waarop de mooie stem van Luzi Lacole ten volle tot uiting komt. Bij Ritual dansen moderne heksen op electrotonen. Erinnerung roept echo’s op van Persephone, het soloproject van Sonja Kraushofer, zangers van de Oostenrijkse band L’Ame Immortelle. Hetzelfde L’Ame Immortelle met wie TOAL op tour zal gaan.

Time For A Change- German Orchestral Version biedt ondanks de Engelse titel, Duitstalige symfonische pop met veel pathos, dat mogelijk tot traantjes kan leiden. Poltergeist bevat interessante samples, fluisterzang en jaren 80 horrorsoundtrack synthsequenties.

Unreal World (S.I.T.D. Mix) ontgoochelt een beetje. Van S.I.T.D. verwachtte ik een harde dark industrial mix. In plaats daarvan krijg je een brave remix, die dicht bij het origineel aanleunt. Bovendien lijkt ‘Unreal World’ niet de meest dankbare track om te remixen. Unreal World( L’Ame Immortelle mix) is niet echt een remix, maar wel een pakkende pianoversie van ‘Unreal World’. Het is overigens ook mijn favoriete versie van deze song.

Ik was al bekend met de Stahlklang-, Desastroes- en Ruined Conflict-remix van Trapped Heart, maar krijg hier ook nog de remix door Tom van CHROM voor de kiezen. Ik geef echter de voorkeur aan de originele versie en de Ruined Conflict-remix, dan aan deze dark techno benadering. Unreal World (ES23 mix) is de derde remix van ‘unreal world’ op dit album. Ditmaal door de de dark electroband ES23. Deze remix vind ik beter dan het origineel maar toch niet zo sterk als de L’Ame Immortelle-versie.

Magic (Synthattack vs. TOAL special edit)is een geslaagde herwerking van ‘magic’, die wat meer kracht aan het nummer geeft. Trapped Heat (Mental Exile Remix) werkt op je dansspieren met verrukkelijke dansbare jaren 80 synths. Als uitsmijter krijg je nog een vierde remix van ‘Unreal World’. Unreal World ( HzweiG Remix) bevat een dikke knipoog naar minimal electro en dromerige synthpop.

TOAL brengt op het debuutalbum "Ritus Ex Silenti" over het algemeen zeer goede dark electropop met synthpop-, witch house- en nineties dance-invloeden. Wel had ik liever wat meer originele songs en minder remixen op het album gehad. En bovendien mocht het voor mij nog enkel tinten donkerder zijn.

Het album kun je o.a. hier bestellen.

Facebook