Static-X – Project: Regeneration vol. 1 (Otsego Entertainment Group / Suburban)

Koen Asaert    23 september 2020

Bij mijn voorgaande review had ik reeds te maken met overleden gastzangers, bij dit album van Static-X blijkt men zelfs de op 1 november 2014 overleden Wayne Static of althans zijn stem terug opgegraven te hebben.

De band heeft gebruik gemaakt van composities en vocals van demo’s die door Wayne nog voor zijn dood op zijn genomen, en van oude opnames van nummers die “Start A War” (2005) niet gehaald hebben. Zijn stem word aangevuld door die van een nieuwe frontman met de naam Xer0. “Project: Regenaration” ziet de terugkeer van de originele Static-X-line-up - bassist Tony Campos , gitarist en programmeur / toetsenist Koichi Fukuda en drummer Ken Jay - en werd geproduceerd door Ulrich Wild , die op twee na alle albums van de band in de verleden voor zijn rekening nam.

De laatste keer dat ik een Static-X album hoorde was ik eerlijk gezegd niet bijzonder onder de indruk. Bij dit album heb ik echter vanaf de start een heel goed gevoel. De intro Regeneration is een leuk opwarmertje voor Hollow, een song die gewoonweg klinkt zoals een industrial metal song moet klinken. De electrotoetsen zijn in perfecte balans met de zware gitaren en het geheel doet denken aan Ministry. Worth Dyin For zit meer in de traditie Van Fear Factory, al zijn er ook stukken die richting Zeromancer uitgaan. Terminator Oscillator is de eerste song die volledig wordt ingezongen door Xer0, die hier alvast een rauwere stem dan Wayne Static blijkt te hebben.

Op All These Years haalt men de geest van Wayne Static weer uit fles met een magische industrial metal track als gevolg. De herkenbare heavy industrial rocker Accelerate met Xer0 aan de micro moet het vooral hebben van coole samples en meezingrefreinen. Op het schitterende Bring You Down verdwijnt Xer0 achter de coulissen en mag de geestesstem van Wayne weer de honneurs waarnemen.

My Destruction start als een dark electro track. Wanneer de gitaren echter invallen, weet je dat je je kan verwachten aan industriële metalen herrie. De raspende stem van Xer0 geeft nog extra agressiviteit aan het nummer. Something Of My Own vermengt industrial metal met nu metal en bevat een prachtige vocale prestatie van Wayne Static.

Otsego Placebo heeft de stem van Wayne Static niet nodig om te overtuigen. Xer0 toont op deze wilde industrial track dat hij een waardige opvolger van Wayne Static is. Op het nog fellere Follow horen we nog eens beide zangers samen. Op Dead Souls krijgen we een ander duo achter de microfoon. Wayne Static krijgt hier namelijk vocale versterking van Al Jourgensen van Ministry . Dit nummer is een buitenbeentje en een persoonlijke favoriet, niet enkel wegens het relatief zachtere en melodieuzere karakter, maar ook omwille van de aparte sfeer die het opwekt.

Static-X levert met “Project: Regeneration vol.1” niet s minder dan een industrial metal meesterwerk af. Het doet deugd om de stem van de overleden Wayne Static nog eens te kunnen horen. Maar ik ben evenzeer gecharmeerd door de nieuwe zanger Xer0,. Zijn sterke rauwe stem is, zeker geen kopie van die van Wayne Static. Toch toont hij zich op zijn eigen manier een waardige opvolger van de betreurde Wayne Static. Ik kijk alvast vol verwachting uit naar het tweede volume van “ Project: Regeneration”.

Website / Facebook