Ulver – Flowers Of Evil (House Of Mythology / Suburban)

Koen Asaert    27 september 2020

Midden in het bos is de vloer bezaaid met monsterlijke hoofden en mythische figuren, bevroren in martelende gevechten of bedreigd door wilde beesten. Een draak vecht tegen een hond en een wolf. Een leeuw zet zijn tanden in de borst van het vuurspuwende monster.

Dit heilige bos, nabij Bomarzo in Lazio, Italië, onthult de nachtmerrie van Vicino Orsini, een edelman uit de zestiende eeuw. Het is een woud van symbolen, wat suggereert dat een beschaving overspoeld wordt door de beesten, demonen en monsters van de oerwereld. Kort na de dood van Orsini begonnen bomen deze vele eigenaardige wezens te dichten, en uiteindelijk zou groen mos ze grijpen. Langzaam maakte de natuur af waar hij aan was begonnen.

One Last Dance begint als een hypnotiserende mix van ambient en neofolk maar evolueert daaruit naar aanstekelijke indierock, dat mijlenver van hun black metal wortels staat. Russian Doll, de eerste single van het album, beweegt zich vastberaden door de nacht, met een verhaal over tragedie en ellende, verteld in de vorm van zweverige progressive indierock.

Machine Guns and Peacock Feathers brengt vurige beelden van de eindtijd - "vaten branden / geweldige kunst zal worden vernietigd". We dansen het einde tegemoet op midtempo electrorock. De vlotte aangename stem van Kristoffer Rygg krijgt hier bovendien vrouwelijke vocale versterking van Sisi Sumbundu.

Ulver betekent wolven in het Noors , het is dan ook geen verrassing om een lied als Hour Of The Wolf op dit album te vinden. Wat misschien wel verrassend is, is dat dit een serene synthpopsong is. In navolging van Bergmans klassieke film, is het nummer gewijd aan het uur tussen de nacht en de dageraad, wanneer de meeste mensen sterven, wanneer de slaap het diepst is en wanneer nachtmerries het meest reëel zijn. Apocalypse 1993 beeldt de gebeurtenissen in Waco, Texas uit. Het valt op hoe mooi en poëtisch men over zo’n verschrikkelijke gebeurtenis vertelt.

LIttle Boy was de codenaam van de eerste atoombom die door de Amerikanen op Hiroshima werd gedropt. De titel van dit album “Flowers Of Evil” komt rechtstreeks uit de tekst van dit nummer. Op Nostalgia overgiet Ulver zijn elektronische indierock met een soulsausje. Ulver besluit dit prachtig album met het emotionele en schitterend uitgevoerde A Thousand Cuts.

Ulver brengt een donkere sterk elektronisch hedendaags indierockgeluid en beschikt met Kristoffer Rygg bovendien over een zeer goede zanger. Dit is een band die op basis van dit “Flowers of Evil” een stek verdient op de grote meer mainstream gerichte festivals, evenals op gothic geöriënteerde underground events, maar die eerlijk gezegd niks meer te zoeken heeft op metalmeetings.

Website / Facebook / Bandcamp