Prins Svart – Under Jord (Musica Ex Machina / Suburban)

Koen Asaert    28 september 2020

Prins Svart is een stevig rockband uit Zweden die in hun moedertaal zingt, bestaande uit Henrik Bergqvist (gitaar, zang), Sebastian Sippola (drums) en Tomas Thorberg (bas, zang). Voeg daar nog een rits excellente gastzangers bij en een bodemloze inspiratie door classic- en hardrock bands en je hebt een recept voor een te gekke rockparty .

Voor hun derde album werkte Prins Svart samen met enkele van de meest impressionante stemmen van Zweden. Mats Levén (Skyblood, Candlemass), Håkan Hemlin (Nordman), Janne Åström (Medborgarna, Så ska det låta), en Matti Alfonzetti (Skintrade) voeren elk één nummer uit! Zo heb je ze nog nooit eerder gehoord! Prins Svart combineert het oude met het nieuwe en heeft een plekje veroverd door klassieke rockgeluiden te combineren met Zweedse teksten! Het unieke profiel van de band is gevormd door muzikale ervaringen tijdens het spelen met grootheden als Michael Schenker, Bernie Marsden, Grand Magus, Tiamat en The Poodles. De muziek is geworteld in de jaren 70 en in bands als Led Zeppelin, Deep Purple en Black Sabbath, maar met invloeden uit de vroege jaren 80 en bands als Dio, Whitesnake, Rainbow en Ozzy Osbourne. De teksten behandelen existentiële onderwerpen zoals dood, transformatie en liefde.

Het Zweedse Prins Svart maakt muziek in eigen taal, maar doet dat met zo’n enthousiasme en vakkundigheid , dat het niet uitmaakt dat je geen jota van de tekst verstaat. “Under Jord” biedt aanstekelijke classic rock met een hoge aaibaar- en herkenbaarheidsfactor. Hopelijk krijgt Prins Svart, ondanks hun Zweedse songs met lange titels, toch ook kansen in het buitenland.