And Void – And Void (Distortion Productions / Suburban)

Koen Asaert    28 september 2020

Producer Scott Fox (iVardensphere, This Morn 'Omina), zanger Mari Kattman (Helix, Mari and the Ghost) en de Belgische producer Mika Goedrijk (This Morn' Omina) komen samen om iets te brengen dat voortvloeit uit electronica, orkest, downtempo, ambient en trip hop.

Perchance to Dream biedt een filmische epische mysterieuze intro met mooie geestachtige chants door Mari Kattman.. Dit is een track die niet zou misstaan op de soundtrack van series als Vikings en Game Of Thrones. Unsung is een schitterende triphopsong die op gang wordt getrokken door aarzelende ambient tonen. Op October Lullaby neemt Mari je met haar betoverende stem mee op een trip doorheen rustige dreamscapes, geheimzinnige tribalgeluiden en kwakende electronica.

La Condition Humaine bevat echo’s van een symfonische soundtrack en percussie van een pas ontdekte Amazonstam. Jamie Blacker van ESA (Electronic Substance Abuse) en iVardensphere neemt het merendeel van de vocalen op zich, al mag Mari gelukkig ook nog wat meedoen. Op Midnight Black neemt Andy Deane de honneurs waar. Niet enkel is Deane bekend als zanger van Bella Morte en The Rain Within maar hij is ook een uitstekende fotograaf en auteur van horrorverhalen. Niet enkel schrijft hij gothic novels, hij kan ze ook voortreffelijk voorlezen. En dat bewijst hij op deze track.

Eclipse Phase Overture zorgt Mari met haar hemelse klassieke stem voor kippevel. Dit is groots en onweerstaanbaar en doet denken aan het betere werk van Lisa Gerrard. Ideal Preyblijkt speelse darkpop met veel elektronica bliepjes. Op Sunward blaast de wind door de speakers. Het lijkt wel alsof deze zonnige relaxte track aan zee is opgenomen. De muziek van The Sparrow Tree voelt mechanisch aan, alsof het uit een oude muziekdoos komt en de meeslepende vocalen lijken oosters geïnspireerd. Little Death tenslottelijkt langzaam voort te spruiten uit de stilte en de leegte. Het nummer begint met zeer minimalistische electroklanken en karige percussie en meandert verder via kronkelende triphopgroeven richting de mond van verlossing.

Of ze nu echt inspiratie haalden uit de grote leegte of niet, feit is dat And Void verbluffend mooie muziek maakt. Hun wonderbaarlijke alchemistisch mengsel van ambient, triphop, elektronica, darkpop en tribale elementen zorgt voor toverachtige effecten, fantastische auditieve fata morgana’s en zwevende hemelse klanktapijten.

Facebook / Bandcamp