Cut Copy – Freeze Melt (Cutters Records / Suburban)

Koen Asaert    29 september 2020

“Freeze Melt” is het zesde album van de Australische electro/synth-popband Cut Copy, wiens album “Zonoscope” (2011) twee ARIA Awards won, een Grammy-nominatie ontving voor Beste Dance / Electronica Album en #2 bereikte in de Billboard Dance / Electronic Albums-hitlijst.

Cold Water roept herinneringen op aan koude ochtenden en de troost van een warme drank. Dit heerlijk synthpopnummer verwelkomt je met een koude natte kus en met warme strelende handen. De dansbare electropop van Like Breaking Glass bevat naast de mooie zangstem ook prikkelende percussie, die als regendruppels op je trommelvlies valt. Love Is All We Share doet dromen en zweven op wollige downtempo elekronica. Stop Horizon neemt je mee op een trektocht over glaciale landschappen, beschenen door de zon.

Bij Running in the Grass zijn sneeuw en ijs gesmolten en loop je vrolijk over het gras begeleid door prachtige percussie en onschuldige elektronische bliepjes. A Perfect Day beschikt over dezelfde luchtigheid, maar kan maar matig boeien. Rain komt over als motregen op een hete zomerdag. Licht verfrissend, maar eigenlijk snak je naar een flinke plensbui. De schoonheid is er maar de spanning ontbreekt. In Transit beweegt zich voort langs steriele synthtonen die doen denken aan Kraftwerk.

“Freeze Melt” draait om schoonheid, kalmte, sfeer en sereniteit. De songs verbeelden de onophoudelijke cycli van vriezen en dooien, van slaap en ontwaken, van verval en nieuw leven. Cut Copy scoort hier zeer hoog op vlak van auditieve esthetiek. Dit is een zeer mooi luisteralbum. Maar het staat veraf van de frivole danstracks van vorige albums.

Website / Facebook