Mörk Gryning - Hinsides Vrede (Season of Mist)

Koen Asaert    19 oktober 2020

Na vijftien jaar sluimering slapen de slapers niet meer, de doden rusten niet meer vredig. Een van Zweden's legendarische black metal bands Mörk Gryning staat op het punt hun woede op de massa los te laten met "Hinsides Vrede".

Mörk Gryning , opgericht in 1993 in Stockholm, Zweden, stond aan de wieg van de melodieuze black en death metal scene zoals die vandaag bekend is. In mei 1995 gingen de oprichters Goth Gorgon (bas, backing vocals, keyboards) en Draakh Khimera (gitaar, vocals, keyboards, drums) de Unisound Studios binnen om hun nu legendarische debuutalbum “Tusen År Har Gått” op te nemen, geproduceerd door Dan Swanö.

Deze plaat trok al snel de aandacht in de undergroundscene en het is nog steeds een van de meest gevierde platen in black metal. De melodieuze combinatie van beklijvende black metal met heavy metal, omvergeworpen door keyboards en akoestische gitaren, werd het handelsmerk van Mörk Gryning . Bovendien waren ze een van de eerste black metalbands die ooit in hun moedertaal zongen. Avathar kwam in 1999 bij de groep en voegde met zijn virtuoze gitaarsolo’s een nieuwe dimensie aan het geluid van de band toe.

Met 'Hinsides Vrede' vond Mörk Gryning opnieuw de synergie die ze hadden tijdens het schrijven van hun legendarische debuutplaat en keerde terug naar hun fundamenten door melodie te balanceren met ongecompliceerde brutaliteit. Maar door ernaar te streven zichzelf bij elke plaat opnieuw uit te vinden, is de langverwachte comeback van de band geenszins een herhaling van een glorieus muzikaal verleden.

'Hinsides Vrede', wat 'buitenaardse toorn' of 'toorn van de wereld daarbuiten' betekent; vertegenwoordigt zowel de ondergang van prehistorische culturen als onze naderende ondergang terwijl de wereld uit zijn voegen barst. Het is een woedende aanval op de beschaafde wereld en een afdaling naar de lagere regionen van de wereld daarbuiten

The Depths of Chinnereth is een atmosferische intro met monniksgezang op de achtergrond. Fältherren bewijst dat je geen jota van de tekst hoeft te begrijpen, om een nummer geniaal te vinden. Bij deze is ook de glansprestatie van live drummer CG niet ongemerkt voorbijgegaan.

Existence in a Dream biedt dan weer goed verstaanbare Engelse teksten. Het nummer loopt als een trein en de ondersteunende vocale harmonieën kunnen me ten zeerste bekoren. Infernal smeedt, zoals de titel doet vermoeden, een hels en stevig stuk zwartmetaal. Het tempo van A Glimpse of the Sky verraadt invloeden van folk en power metal, zonder het black metal gevoel te verliezen.

Het aloestische instrumentale Hinsides gaat dan wel volop de folktoer à la Clannad op. Na dit moment van rust vliegt de band er op The Night weer volle bak in. Sleeping in the Embers is een elegant black metal juweeltje met de juiste balans aan rauwheid, snelheid, melodie en temporisering.

Aeon brengt op het mooie instrumentale For Those Departed een korte treurmars op piano. Without Crown kruist ruwe brutaliteit met schitterende melodieën. Het nummer blinkt bovendien uit in excellente gitaarpartijen. Bij Black Spirit neemt CG nog eens plaats achter de drumkit. Hij moet zich wel eerst nog wat inhouden want de mooie dromerige zang van gastvocaliste Laura Ute komt eerst. De droom verandert echter in een woeste nachtmerrie. Goth Gorgon’s grauwe stem vormt een fascinerend contrast met de sjamanistisch zang van Laura Ute. Het album eindigt met On the Elysian Fields. Dit bekoorlijk stukje piano door Aeon betekent een afscheid in schoonheid van een betoverende black metal trip.

“Hinsides Vrede” is een deels helse, deels hypnotiserende, maar vooral magische black metal trip. Met dit machtig album plaatst Mörk Gryning zich (weer) tussen de toppers van het melodic black metal genre.

Dit prachtig zwartmetalen kunstwerkje kun je o.a. hier bestellen.

Facebook / Bandcamp / Instagram