SAUL - Rise As Equals (Spinefarm Records)

Koen Asaert    22 oktober 2020

Underdogs veranderen het spel. De opkomst van SAUL lijkt op een klassiek underdog-verhaal. De band baande zich stilletjes een weg uit het middenwesten van de VS naar de nationale schijnwerpers met meer dan zes miljoen streams en de goedkeuring van smaakmakers zoals Revolver , Guitar World , Loudwire en nog veel meer.

Het kwartet uit Iowa belichaamt dit tijdloze verhaal en pakt na enkele zeer succesvolle singles en één EP uit met hun debuutalbum, “Rise As Equals”. Met hoge verwachtingen presenteer ik u de broers Blake Bedsaul [lead vocals] en Zach Bedsaul [lead guitar, backup vocals], William McIlravy [bass, backup vocals], en Myles Clayborne [drums] ofwel SAUL.

Trial by Fire schiet het album op gang . Deze song werd eerder als single uitgebracht en bracht 869.000 Spotify-streams en 189.000 YouTube-views op, een resultaat waarvan beginnende bands alleen maar van kunnen dromen. Het is dan ook een knaller van formaat en roept dat gevoel op dat ik ook had toen ik voor het eerst iets hoorde van inmiddels grote namen als Disturbed, Linkin Park of Five Finger Death Punch. Lookin To Fight is ook singlemateriaal: een leuke synthsequentie, stevig gitaarwerk, zware drums maar ook wel melodie en vooral veel emotie. Brother is opgedragen aan hun overleden broer Caleb en kende in de States veel succes met maar liefst 3,7 miljoen Spotify-streams en 1,3 miljoen YouTube-weergaven binnen één jaar na de lancering.

Het magistrale King Of Misery gaat terug op de recente periode dat hun moeder in een verpleeghuis haar laatste strijd tegen kanker streed en hun vader altijd grapte ‘I’m the king of everything. This is my domain’. Hij was inderdaad de koning van zijn domein, maar nog meer was hij de koning van miserie. De song werd overigens samen geschreven met Disturbed frontman en rock legende David Draiman. Ze communiceerden via Zoom tijdens de lockdown. Op Get It Right weten ze te overtuigen met de juiste akkoorden. Ze roepen de juiste gevoelens. En ze vinden bovenal het juiste recept voor een muzikale lekkernij. De titeltrack Rise As Equals brengt een positieve boodschap over naar het fanlegioen van de band, die ze als ‘equals’ benoemen en benaderen. Dit is een opmerkelijke mantra voor en door hun publiek. Niet enkel is dan band één familie, maar ze zien ook hun fans als deel van die familie. Dit kan een heel grote hit worden.

Morgan Rose van Sevendust zorgt voor gastdrums op het indringende en intense Inside. Don’t close your Eyes blijkt aanstekelijke alt metal met industrial en electronicore elementen. Levee is de ultragevoelige ballade vol verlatingsverdriet. De jongens werkten samen met songwriter Erik Ron [Godsmack, Panic! At The Disco] op Here And Now. Dat is wat betreft promotie uiterst interessant om te vermelden. Maar eerlijk gezegd schrijven deze gasten al zelf zo’n ijzersterke songs, dat ze geen hulp meer nodig hebben.

The Toll kan zijn tol eisen op je trommelvliezen, zonder aan catchiness in te boeten. Things Change, dingen veranderen maar de geniale songwriting van SAUL blijft gelukkig intact. Ze hebben weliswaar niet het warm water uitgevonden en zijn duidelijk beïnvloed door andere Amerikaanse moderne metalbands, maar het is weinigen gegeven om een debuutalbum met enkel potentiële hits uit te brengen. Sticks And Stones gaat de richting op van die andere band uit Iowa: het gemaskerd breiclubje. Welcome To The Machine giet een flinke scheut electronicore in de alt metal cocktail van SAUL en eindigt zo even sterk als ze begonnen zijn.

De hooggespannen verwachtingen zijn ingelost. Wat een fenomenaal sterk debuutalbum is dit! SAUL laat geen steken vallen en biedt constant hoge kwaliteit. Met “Rise As Equals” plaatsen ze zich al meteen tussen de toppers van het moderne metal genre. SAUL zal ongetwijfeld eerst hoge toppen scheren in de VS, om daarna de plas over te steken voor een wereldwijde veroveringstocht.

Website / Facebook / Instagram