Yael Naim - Unreleased Nightsongs (PIAS)

Koen Asaert    30 oktober 2020

In de lockdown-lente schreef ik reeds lovend over het album “Night Songs”. In de lockdown-herfst serveert Yael Naim 4 songs, die op dat pakkende album ontbraken.

10 jaar geleden maakte de Frans-Israëlische vocaliste/songschrijfster Yael Naim een ​​sensationeel debuut in de muziekindustrie met haar single New Soul, een zonnehymne aan de reïncarnatie die een tijdloze wereldwijde hit werd. Het is niet de eerste wereldhit die aan mij voorbijgegaan is. En het zal ook niet de laatste zijn. Ik ontdekte echter dat het poppy niemendalletje “New Soul” niet representatief is voor haar recente werk. Vorig jaar begon Yael Naim met het schrijven van nieuwe nummers. Intieme en krachtige liedjes, 's nachts alleen geschreven en gecomponeerd. Nummers opgenomen in de herfst met een uitzonderlijk koor, l'Ensemble Zene. Deze resulteerden in een selectie prachtige betoverende sobere songs op het album “Night Songs”, dat in maart uitkwam en waarvan ik danig onder de indruk was.

De EP “Unreleased Nightsongs” wordt in somberder tijden uitgebracht en bevat 3 nummers uit de opnamesessies voor “Night Songs”, naast een recent gecomponeerd nummer, gemaakt voor een kunstwerk van Christian Boltanski, dat dan weer gemaakt werd voor de Fondation Louis Vuitton.

For The Lost Souls past uitstekend bij deze donkere periode, maar biedt ook warmte en hoop. De belletjes doen denken aan een gezellig kerstfeest en staan in schril contrast met de rest van de muziek die wanhoop en droefenis uitstraalt. Centraal staat nuatuurlijk de mooie stem van Yael Naim. Het intense schitterende I Wish weet te overtuigen, met aanvankelijk enkel piano en stem. In het sobere maar vooral zeer mooie Attendre hoor je ook het koor L’Ensemble Zene. Leave It There brengt een breekbare song begeleid door het gefluit van vogels en karige keyboardtonen.

De 4 songs op “Unreleased Nightsongs” zijn geen overschotje, maar volwaardige nummers die een plaatsje verdienden op het wondermooie album “Night Songs”. Yael Naim bekoort wederom met betoverende sobere songs.