KATLA - Allt þetta helvítis myrkur (Prophecy Productions)

Koen Asaert    18 november 2020

KATLA – een naam die voor vulkanologen wel iets betekent. Een naam die ook kracht uitstraalt en tegelijk ook mysterie in zich verbergt. Wellicht ook daarom dat dit IJslands duo doe-het-zelf doommetallers deze naam heeft gekozen.

De beruchte IJslandse depressie wordt gedefinieerd als een groot en aanhoudend atmosferisch lagedrukcentrum dat zich vormt tussen IJsland en Groenland en vaak de oorzaak is van sterke winterwinden boven de Noord-Atlantische Oceaan. KATLA vertaalt deze meteorologische depressie op artistieke wijze in donkere doom metal en diepe muzikale emotie. Een dringend gevoel van duisternis en innerlijke onrust drijft "Allt þetta helvítis myrkur" ("Al deze verdomde duisternis"), de tweede full-length van het IJslandse duo. Een deel van de kernsamenstelling van dit album gaat meer dan een decennium terug in de tijd en is ontstaan ​​uit spontane oefenruimtesessies die nu pas definitief vorm kregen. Het resultaat is een filmische muzikale stroom van bewustzijn, waarin veel van de nummers in elkaar verstrengelen en in elkaar overvloeien.

KATLA is het conceptuele en muzikale geesteskind van zanger en multi-instrumentalist Einar Thorberg Guðmundsson (FORTÍÐ, POTENTIAM) en voormalig SÓLSTAFIR-drummer en beeldend kunstenaar Guðmundsson Óli Pálmason. Het duo heeft opzettelijk hun naam ontleend aan een van de meest actieve en gevreesde IJslandse vulkanen om te laten zien dat het externe deel van hun inspiratie betrekking heeft op de steeds veranderende landschappen en het subpolaire klimaat van de eilanden. De uiterlijke landschappen zijn voor het net zo belangrijk als de innerlijke duisternis. KATLA is zowel een product van hun omgeving als van hun gemoedstoestand.

KATLA vat hun kunst heel persoonlijk op, zelfs buiten de muzikale aspecten. Omslag kunst, fotografie en het handgeschreven boekje - alles van "Allt þetta helvítis myrkur" is gemaakt door het duo of door hun familieleden en goede vrienden. Deze DIY-aanpak is ook van toepassing op de productie, aangezien Einar verantwoordelijk was voor alle opnames, mix, master en cello-samples.

Ást orðum ofar geeft het startschot met bevreemdende betoverende dronefolk. Volgens mij gaat het over een storm. Maar ik kan het ook mis hebben. Aangezien mijn kennis van het IJslands feitelijk onbestaande is. Villuljós zou volgens de online vertaler ‘foutlampje’ betekenen. Ik kan me echter moeilijk voorstellen dat KATLA over zoiets simpel en mechanisch zouden zingen. Het nummer komt alleszins erg organisch over en roept beelden op van weidse woeste IJslandse landschappen. Muzikaal zou ik dit nummer bestempelen als doom met sterke progressive elementen. Líkfundur á Sólheimasandi gaat over een begrafenisondernemer. De cello-samples en het trage drumgeklop geven dit instrumentaal nummer een neofolk-karakter.

Sálarsvefn ofwel ‘de slaap van de ziel’ doet me dan weer denken aan post-metal. De slaap van de ziel blijkt echter onrustig en heeft zelfs last van nachtmerries, getuige det wispelturige en soms hevige natuur van dit nummer. Vergangur betekent zoveel als ‘passage’ en komt neer op een doemmetalen sjamanistische overgangsrite. De witte duisternis van Hvítamyrkur daalt neer over het landschap, begeleid door toverachtige geluiden die uit de onderwereld naar boven komen en zang waarvan het lijkt alsof er tegen een storm in wordt gezongen. Húsavíkur-Jón bevat meer dan één portie ouderwetse doom metal. Wat een mooie muziek maken deze schepsels in al deze helse duisternis - Allt þetta helvítis myrkur incorporeert op magistrale wijze het geluid van de gierende wind in een lekker lange en variatierijke compositie. Ook Svartnætti is een heerlijk uitgerekt nummer, die vreemd genoeg van alles tracks op dit album nog het dichtst aanleunt bij de klassieke rocksongstructuur. Dit is donkere Scandinavische rock op zijn best.

Net zoals de muziek van hun landgenoten AUÐN is "Allt þetta helvítis myrkur" van KATLA bovennatuurlijk mooi en tegelijkertijd brutaal weerbarstig, ruw en ongenadig. In die zin lijkt het heel erg op de IJslandse natuur. KATLA brengt betoverende emotionele muziek die we gemakshalve als doom metal kunnen bestempelen, maar ook veel invloeden van post-metal en neofolk in zich draagt.

"Allt þetta helvítis myrkur" is o.a. hier verkrijgbaar als Digipak CD, 2CD artbook (hardcover, 48 pagina's, 28x28cm, met weelderige kunstfotografie door Guðmundur Óli Pálmason en vier bonustracks), gatefold 2LP (180g, zwart en ltd. Wit vinyl), en een complete box set ltd. tot 300 exemplaren (met deksel met hotfoil-reliëf, incl. 2CD artbook, gatefold 2LP op exclusief zwart-wit marmer vinyl, bonus 12 ", vier art prints en een patch).

Facebook / Bandcamp